Quan niệm về hệ sinh thái giáo dục số trong các trường đại học ở Việt Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Danh Nam Đại học Thái Nguyên
  • Phạm Hồng Quang Đại học Thái Nguyên
  • Trần Nguyệt Quế Trường Đại học RMIT Việt Nam

Tóm tắt

The digital education ecosystem plays an important role for higher education institutions in the context of digital transformation. The authors used secondary document research and in-depth interviews with 25 lecturers and educational experts at a number of universities across the country. The research results have clarified the concept of digital education ecosystems in universities, thereby pointing out new prospects and challenges for Vietnamese higher education. In this study, the digital education ecosystem includes components such as teaching and research, learning community, training programs, digital technology infrastructure, management and digital university governance; from there, the authors present the relationship between the educational environment and the digital education ecosystem. The paper also proposes a number of solutions to develop a digital education ecosystem in Vietnamese universities, in which focusing on building an innovative higher education environment. This study provides a fairly complete understanding of the digital education ecosystem in universities from the perspective of university lecturers and research experts, thereby showing the need for specific requirements and solutions in creating a modern educational environment, meeting the context of the 4.0 Technology Revolution.

Tài liệu tham khảo

F., Virupaksha, D., Wilhelm, E., & Tunçer, B. (2021). A smart learning ecosystem design for delivering data-driven thinking in STEM education. Smart Learning Environments, 8(1), 1-20.

Budhrani, K., Ji, Y., & Lim, J. H. (2018). Unpacking conceptual elements of smart learning in the Korean scholarly discourse. Smart Learning Environments, 5(1), 1-26.

Giattino, T., Stafford, M. (2019). Governance for learning ecosystem. In Walcutt J. J., Schatz S. (Eds.), Modernizing learning: Building the future learning ecosystem (pp. 317-338). Government Publishing Office.

Gütl, C., & Chang, V. (2008). The use of Web 2.0 technologies and services to support e-Learning ecosystem to develop more effective learning environments. Data engineering and management, ICDM 2008 Proceedings, Pisa, Italy (pp. 145-148).

Jeladze, E., Pata, K., & Quaicoe, J. S. (2017). Factors determining digital learning ecosystem smartness in schools. Interaction Design and Architecture(s) Journal, 35, 32-55.

Markoska, R. (2017). Development of an open source digital educational ecosystem: Case study. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 4(3), 85-93.

Nancy, W. G. (2018). Higher education in the era of the fourth industrial revolotion. Palgrave Macmillan, Singapore.

Nguyễn Đắc Hưng (2017). Cuộc cách mạng công nghiệp lần thứ tư và vấn đề đặt ra với giáo dục Việt Nam. NXB bản Quân đội Nhân dân.

Nguyễn Thị Thu Vân (2021). Chuyển đổi số trong các cơ sở giáo dục đại học. Tạp chí Quản lí nhà nước, 309, 8-13.

Nguyen, L. T., Kanjug, I., Lowatcharin, G., Manakul, T., Poonpon, K., Sarakorn, W., ... & Tuamsuk, K. (2023). Digital Learning Ecosystem for Classroom Teaching in Thailand High Schools. Sage Open, 13(1). https://doi.org/10.1177/2158244023115830

Paul, G. (2019). Digital transformation, industry 4.0 and engineering for a sustainable future. Springer.

Phạm Đức Quang (2021). Hệ sinh thái giáo dục: Tên gọi và cách tiếp cận. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt tháng 01, 20-25.

Phạm Hồng Quang (2006). Môi trường giáo dục. NXB Giáo dục.

Phạm Hồng Quang (2021). Văn hóa học đường góp phần nâng cao chất lượng giáo dục, phát triển nguồn nhân lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hạ Long, 01, 14-20.

Phạm Hồng Quang, Nguyễn Danh Nam (2023). Sự thay đổi và các giải pháp phát triển môi trường giáo dục đại học trong bối cảnh tự chủ đại học. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 61-66.

Phan Chí Thành (2018). Cách mạng công nghiệp 4.0 - xu thế phát triển của giáo dục trực tuyến. Tạp chí Giáo dục, 421, 43-46.

Põldoja, H. (2016). The structure and components for the open education ecosystem-constructive design research of online learning tools. Doctoral dissertation, Aalto University.

Reyna, J. (2011). Digital teaching and learning ecosystem (DTLE): A theoretical approach for online learning environments. Proceedings ascilite Hobart of Changing demands, changing directions, Hobart, Australia (pp. 1083-1088).

Sarnok, K., Wannapiroon, P., & Nilsook, P. (2019). Digital learning ecosystem by using digital storytelling for teacher profession students. International Journal of Information and Education Technology, 9(1), 21-26. https://doi.org/10.18178/ijiet.2019.9.1.1167

Trần Ngọc Thêm (2022). Triết lí giáo dục Việt Nam: Từ truyền thống đến hiện đại. NXB Giáo dục Việt Nam.

Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144.

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, D. N., Phạm, H. Q., & Trần, N. Q. (2024). Quan niệm về hệ sinh thái giáo dục số trong các trường đại học ở Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 1–7. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2179

Số

Chuyên mục

Các bài báo