Xây dựng quy trình giáo dục lòng biết ơn cho thiếu niên phật tử theo tiếp cận trải nghiệm

Các tác giả

  • Trần Văn Khánh Nghiên cứu sinh K42, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Hoàng Thanh Thuý Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Gratitude is one of the basic moral qualities in the traditional Vietnamese moral qualities system. Gratitude is a moral quality that shows remembrance and appreciation for the help of others; it is also care, love, and help for those who have helped, taught, and cherished you, respect the achievements of our ancestors' labor through their positive awareness, attitudes and behavior. Educating gratitude and cultivating character for teenagers in general and Buddhist teenagers in particular is receiving more attention than ever. Based on the basic theoretical foundation, this article researches and builds a gratitude education process for Buddhist teenagers according to an experiential approach. The research results contribute to creating a premise for identifying measures to educate gratitude for Buddhist teenagers to meet the requirements of comprehensive education for teenagers in general and Buddhist teenagers in particular.

Tài liệu tham khảo

Adler, M. G., & Fagley, N. S. (2005). Appreciation: Individual differences in finding value and meaning as a unique predictor of subjective well-being. Journal of Personality, 73, 79-114.

Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Collier Books.

Đặng Thành Hưng (2012). Quan niệm đạo đức và giáo dục đạo đức trong nhà trường hiện đại. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 8, 12-17.

Fitzgerald, P. (1998). Gratitude and justice. Ethics, 109(1), 119-153, https://doi.org/10.1086/233876

Hовикова, В. И. (1994). Воспитание доброты как существенного качества личности младшего школьника. педагогических наук диссертаций, 204 cтp, Москва.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and Development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.

Lewin, K. (1938). The conceptual representation and measurement of psychological forces. Durham, NC: Duke University Press.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. Oxford: Oxford University Press.

Rogers, C. R. (1969). Freedom to Learn. Columbus, OH: Merrill.

Shoshani, A. (2018). Young children’s character strengths and emotional well-being: Development of the Character Strengths Inventory for Early Childhood (CSI-EC). The Journal of Positive Psychology. http://doi.org/10.1080/ 17439760.2018.1424925

Vygotsky, L. X. (1997). Tuyển tập tâm lí học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Wood, A. M., Maltby, J., Gillett, R., Linley, P., & Joseph, S. (2008). The role of gratitude in the development of social support, stress, and depression: two longitudinal studies. Journal of Research in Personality, 42, 854-871.

Wood, A. M., Froh, J. J., & Geraghty, A. W. A. (2010). Gratitude and well-being: A review and theoretical integration. Clinical Psychology Review, 30, 890-905.

Đã Xuất bản

03.05.2024

Cách trích dẫn

Trần, V. K., & Hoàng, T. T. (2024). Xây dựng quy trình giáo dục lòng biết ơn cho thiếu niên phật tử theo tiếp cận trải nghiệm. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 351–355. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1744

Số

Chuyên mục

Các bài báo