Thực trạng tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp cho học sinh ở một số trường trung học phổ thông tại thành phố Hà Nội

Các tác giả

  • Âu Thanh Ngọc Nghiên cứu sinh K40, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
  • Hoàng Thanh Thuý Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Organizing experiential and career-oriented (ECO) activities for students is being implemented to meet the requirements of the 2018 general education program at high schools in Hanoi. The article discusses the current performance of content implementation and assessment in organizing experiential and career-oriented activities for high school students in Hanoi. The research results show that in the 4 content streams prescribed for organizing experiential and career-oriented activities, the groups of “self-oriented” and “career-oriented” content are implemented regularly and bring about effectiveness for students. In the evaluation stage, peer assessment, teacher assessment and learner self-assessment are the methods widely used in evaluating the process of organizing experiential and career-oriented activities for students. The results of this practical research will be the basis for developing measures to improve the quality of organizing experiential and career-oriented activities for high school students in Hanoi in the current educational context.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Hoạt động trải nghiệm và hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Dương Thị Kim Loan, Nguyễn Văn Hiền (2023). Đề xuất khung năng lực tổ chức hoạt động trải nghiệm cho sinh viên sư phạm. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kỹ thuật, Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh, 75B, 13-21.

Nguyễn Đức Trí (chủ biên, 2011). Giáo trình Giáo dục học nghề nghiệp. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Văn Hộ, Nguyễn Thị Thanh Huyền (2006). Hoạt động giáo dục hướng nghiệp và giảng dạy kĩ thuật trong trường trung học phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Phí Thị Hiếu (2020). Experiential activities, career-oriented activities-compulsory educational activities in the general educational program 2018 in Vietnam. The Scientific Heritage, (51-3), 3-4.

Vũ Thị Thanh Hương (2022). Design experiential activities in local craft villages to improve the training quality of preschool teachers in Nam Dinh teacher’s training college. Scientific Journal of Tan Trao University, 8(4), 69-76.

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Âu , T. N. ., & Hoàng, T. T. . (2024). Thực trạng tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp cho học sinh ở một số trường trung học phổ thông tại thành phố Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 248–254. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2228

Số

Chuyên mục

Các bài báo