Thiết kế kế hoạch bài giảng Sinh học 10 theo định hướng giáo dục STEM

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Hồng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
  • Nguyễn Thị Ánh Tuyết Trường Cao đẳng Thái Nguyên

Tóm tắt

STEM education has appeared and is respected in many countries with developed economies in the world such as the US, Australia, Korea, etc. STEM education aims to train high-quality human resources in related occupations. to STEM. In Vietnam, STEM education also appeared at a modest level in a few high schools in the late twentieth century. However, until now, STEM education has officially been included in the 2018 General Education Program. Although many teachers have also been actively applying STEM in teaching activities, many teachers still have difficulty designing STEM problems, as well as organizing students to solve STEM problems,... In this article, we would like to introduce some basic concepts related to STEM and STEM education: STEM concepts; STEM education orientation; Biology 10 content that can build STEM topics/lessons; STEM competencies; build and structure STEM problems to develop students' competence; develop a criteria table to evaluate students' competences; STEM education-oriented lesson plan design process and illustrative examples.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình Sinh học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2019). Tài liệu tập huấn về giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Hoàng Phê (2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Froyd, E. J. (2020). Refections of an Engineering Education Scholar on Integrated Approaches to STEM Education. Springer Nature Switzerland AG.

Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.

Lelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3, 1-11.

Roehrig, G. H., Dare, E. A., Ellis, J. A., & Ring-Whalen, E. (2021). Beyond the basics: A detailed conceptual framework of integrated STEM. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 3, 1-18.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, V. H., & Nguyễn, T. Ánh T. (2024). Thiết kế kế hoạch bài giảng Sinh học 10 theo định hướng giáo dục STEM. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 88–94. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1796

Số

Chuyên mục

Các bài báo