Đánh giá tác động của các tiêu chí “Trường học hạnh phúc” tới quyết định chọn trường cho con của cha mẹ học sinh: Một nghiên cứu trường hợp

Các tác giả

  • Âu Quang Hiếu Viện Trần Nhân Tông - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Khánh Chi Trường Quốc tế Song ngữ Học viện Anh Quốc - UK Academy

Tóm tắt

The concept of “Happy School” is becoming increasingly popular and plays a crucial role in the overall development of education. Since 2018, building “Happy School” has been a major task for Vietnam's education sector to meet the requirements of comprehensive reform while also enhancing the quality and competitive advantage of schools. This study, conducted with 300 parents at UK Academy Ha Long Campus (hereafter referred to as UK Academy Ha Long), aims to evaluate the impact of “Happy School” criteria on parents' school choice decisions. The survey results, collected from March to July 2024, indicate that the “Happy School” criteria significantly influence parental decisions in selecting a school for their children at UK Academy. This serves as an important basis for UK Academy's management to develop strategies to attract students and to continue refining the unique “Happy School” criteria tailored to the school, thereby enhancing organizational culture.

Tài liệu tham khảo

Beamish, P., & Morey, P. (2013). School choice: What parents choose. TEACH Journal of Christian Education, 7(1), 26-33. https://doi.org/10.55254/1835-1492.1199

Bin Mahfooz, S., & Norrmén-Smith, J. (2022). Going global with the Happy Schools framework: supporting holistic school happiness to improve teaching, learning and well-being. UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization: Paris, France.

Bộ GD-ĐT (2019). Công văn số 2033/BGDÐT-NGCBQLGD ngày 13/5/2019 về việc chỉ đạo triển khai Kế hoạch nâng cao năng lực ứng xử sư phạm, đạo đức nhà giáo.

Công đoàn Giáo dục Việt Nam (2019a). Công văn số 101/CĐGD ngày 21/11/2019 về việc hướng dẫn Công đoàn phối hợp với chính quyền các cấp tổ chức xây dựng và tham gia xây dựng trường học hạnh phúc.

Công đoàn Giáo dục Việt Nam (2019b). Công văn số 312/CĐN ngày 12/11/2019 về việc hướng dẫn công đoàn các trường học tổ chức và tham gia xây dựng trường học hạnh phúc theo “Kế hoạch nâng cao năng lực ứng xử sư phạm đạo đức nhà giáo, người lao động đáp ứng yêu cầu, nhiệm vụ trong tình hình mới”.

Dös, I. (2023). Relationship between Happy School, General Self Efficacy, Academic Self-Efficacy and Life Satisfaction. European Journal of Educational Management, 6(1), 31-44.

Goldring, E. B., & Phillips, K. J. (2008). Parent preferences and parent choices: The public-private decision about school choice. Journal of Education Policy, 23(3), 209-230.

Gramaxo, P., Seabra, F., Abelha, M., & Dutschke, G. (2023). What makes a school a happy school? Parents’ perspectives. Education Sciences, 13(4), 375.

Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. (2012). World happiness report. UN Sustainable Development Solutions Network: New York, NY, USA.

Huebner, E. S., Hills, K. J., Jiang, X., Long, R. F., Kelly, R., & Lyons, M. D. (2014). Schooling and children’s subjective well-being. Handbook of Child well-being, 2, 797-819. 4,42

Huỳnh Văn Sơn, Hồ Ngọc Kiều (2023). Thực trạng cán bộ quản lí, giáo viên và học sinh thực hiện nhiệm vụ xây dựng trường học hạnh phúc tại các trường trung học phổ thông tỉnh Long An. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 20(6), 1093-1105.

Kuurme, T., & Heinla, E. (2020). Significant learning experiences of Estonian basic school students at a school with the reputation of a “happy school”. US-China Educ. Rev. A, 10, 245-259.

Mai Hoàng (2022). Xây dựng trường học hạnh phúc - Một nhiệm vụ của giáo dục. Báo Lao Động. https://laodong.vn/giao-duc/xay-dung-truong-hoc-hanh-phuc-mot-nhiem-vu-cua-giao-duc-1103980.ldo

Meier, C., & Lemmer, E. (2019). Parents as consumers: A case study of parent satisfaction with the quality of schooling. Educational Review, 71(5), 617-630.

Nguyen, N. P., Le, V. T., Nguyen, H. G., & Nguyen, T. T. H. (2022). Teachers’ awareness of happy schools with UNESCO items: A case study of a primary school in Hanoi, Vietnam. The VMOST Journal of Social Sciences and Humanities, 64(2), 38-47.

Nguyễn Phú Tuấn (2024). Trường học hạnh phúc hướng tới sự yêu thương an toàn và tôn trọng. Tạp chí điện tử Giáo chức Việt Nam.

Nguyễn Thị Minh Hương (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến quyết định chọn trường đại học của học sinh trung học phổ thông trên địa bàn tỉnh Quảng Ngãi. Tạp chí Khoa học và Công nghệ Việt Nam, 63(4), 1-7.

Nguyen, N. P., & Le, V. T. (2021). Teachers’ awareness of happy schools with UNESCO items: a case study of a primary school in Hanoi, Vietnam. Educational Sciences, 64(2), 38-47. https://doi.org/10.31276/VMOSTJOSSH

Pham, M. G., Dang, Q. B., Tang, T. T. N. T., & Pham, V. T. (2021). Happy Schools: Perspectives and Matters of Organization-Pedagogy in School’s Building and Development. International Education Studies, 14(6), 92-102. https://doi.org/10.5539/Ies.V14n6p92

Salmon, A. (2016). Happy Schools! A Framework for Learner Well-Being in the Asia Pacific. UNESCO Bangkok.

Smith, A. (2010). Winning the H factor: The secrets of happy schools. A&C Black.

Sở GD-ĐT Thành phố Hồ Chí Minh (2023). Quyết định số 3442/QĐ-SGDĐT ngày 16 tháng 10 năm 2023 về việc Ban hành Bộ tiêu chí Trường học hạnh phúc trong các cơ sở giáo dục trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh.

Springer, M. G., Ballou, D., & Walberg, H. J. (2009). Handbook of research on school choice (p. 35). M. Berends (Ed.). Routledge.

Stearns, P. N. (2019). Happy children: A modern emotional commitment. Frontiers in Psychology, 10, 2025.

Talebzadeh, F., & Samkan, M. (2011). Happiness for our kids in schools: A conceptual model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1462-1471.

Tran, T. L., & Tran, T. C. T. (2020). Building a happy school on the basis of life value education and life skills education in high schools. In Proceeding of the International Conference of Psychology and Education for Learners’ Development and Happy Schools. Hanoi National University of Education.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.10.2024

Cách trích dẫn

Âu, Q. H., & Lê, K. C. (2024). Đánh giá tác động của các tiêu chí “Trường học hạnh phúc” tới quyết định chọn trường cho con của cha mẹ học sinh: Một nghiên cứu trường hợp. Tạp Chí Giáo dục, 24(19), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2483

Số

Chuyên mục

Các bài báo