Đánh giá và đề xuất biện pháp nâng cao năng lực thích ứng với công tác giảng dạy của giáo viên tiểu học tại Việt Nam trong bối cảnh đại dịch Covid-19

Các tác giả

  • Nguyễn Thành Công Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Âu Quang Hiếu Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Đức Minh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of the Covid-19 pandemic, educational institutions had to react quickly to the sudden shift from face-to-face teaching to online instructions. Accordingly, teachers were also required to update and adapt in a timely manner in organising and assessing learning, as well as promoting educational effectiveness. Based on survey data of 336 teachers, this article focuses on assessing teachers' adaptability competency in teaching in the context of Covid-19. The findings shows that the adaptability competency in teaching of primary school teachers is generally good, except for the average result in technology-related aspects. Thus, the authors propose a number of measures for education managers as well as stakeholders to support teachers in improving teaching quality in such a complicated epidemic situation.

Tài liệu tham khảo

Albrahim, F. A. (2020). Online teaching skills and competencies. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(1), 9-20.

Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency Remote Teaching in a Time of Global Crisis Due to CoronaVirus Pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-5. http://asianjde.org/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/447

Brühwiler, C., & Vogt, F. (2020). Adaptive teaching competency. Effects on quality of instruction and learning outcomes. Journal for Educational Research Online, 12(1), 119-142. https://doi.org/10.25656/01:19121

Hatano, G., & Oura, Y. (2003). Commentary: Reconceptualizing school learning using insight from expertise research. Educational Researcher, 32(8), 26-29.

Heifetz, R. A., Heifetz, R., Grashow, A., & Linsky, M. (2009). The practice of adaptive leadership: Tools and tactics for changing your organization and the world. Harvard Business Press.

Ikeh, F. E., Chinyere, F. U., Ajah, V., & Owolaw, O. (2020). Adapting to e-learning teaching during Covid-19 school closure: It’s the effect on Physics students’ achievement. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 4(12), 67-70.

Jäger-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650

Javier, C. (2020). The Shift towards New Teaching Modality: Examining the Attitude and Technological Competence among Language Teachers teaching Filipino. Asian ESP, 16(2.1), 210-244.

Klieme, E., Funke, J., Leutner, D., Reimann, P., & Wirth, J. (2001). Problemlösen als fächerübergreifende Kompetenz. Konzeption und erste Resultate aus einer Schulleistungsstudie. Zeitschrift für Pädagogik, 47(2), 179-200. https://doi.org/10.25656/01:5272

Nguyễn Thị Bảy, Nguyễn Thị Linh (2019). Một số biện pháp phát triển năng lực thích ứng nghề nghiệp cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non Trường Cao đẳng Sư phạm Kiên Giang. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 95-98.

Parsons, S. A., Vaughn, M., Scales, R. Q., Gallagher, M. A., Parsons, A. W., Davis, S. G., Pierczynski, M., & Allen, M. (2018). Teachers’ instructional adaptations: A research synthesis. Review of Educational Research, 88(2), 205-242. https://doi.org/10.3102/00346543177431

Smit, B., & Wandel, J. (2006). Adaptation, adaptive capacity and vulnerability. Global Environmental Change, 16(3), 282-292. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2006.03.008

Thái Văn Tài (2021). Đánh giá tình hình dạy học sau gần 1 tháng triển khai năm học mới. Trung tâm Truyền thông Giáo dục, Bộ GD-ĐT. https://moet.gov.vn/giaoducquocdan/giao-duc-tieu-hoc/Pages/tin-tuc.aspx?ItemID=7522

Vogt, F., & Rogalla, M. (2009). Developing adaptive teaching competency through coaching. Teaching and Teacher Education, 25(8), 1051-1060. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.04.002

Tải xuống

Đã Xuất bản

17.01.2023

Cách trích dẫn

Nguyễn , T. C., Âu , Q. H., & Nguyễn , Đức M. (2023). Đánh giá và đề xuất biện pháp nâng cao năng lực thích ứng với công tác giảng dạy của giáo viên tiểu học tại Việt Nam trong bối cảnh đại dịch Covid-19 . Tạp Chí Giáo dục, 22(21), 26–31. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/581

Số

Chuyên mục

Các bài báo