Đánh giá các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng trong công việc của giáo viên tiểu học tại Hà Nội
Tóm tắt
At the primary school level in Vietnam, teachers have to fulfill the new requirements of constant education improvements, which means increased workload without considerable changes in employment benefits. That objective can only be achieved when teachers’ job satisfaction acts as the prerequisite for them to devote their best efforts to complete assigned tasks and stick with the school. This article is based on survey data from 400 primary school teachers in Hanoi, both public and nonpublic schools, from March to April 2023 to assess factors affecting job satisfaction of primary school teachers in the city. Teachers’ job satisfaction plays an important role in creating a fundamental transformation in the current quality of education because teachers are considered as the indispensable leading factor in deciding education activities at institutions.
Tài liệu tham khảo
Agyepong, I. A., Anafi, P., Asiamah, E., Ansah, E. K., Ashon, D. A., & Narh‐Dometey, C. (2004). Health worker (internal customer) satisfaction and motivation in the public sector in Ghana. The International Journal of Health Planning and Management, 19(4), 319-336. https://doi.org/10.1002/hpm.770
Bộ GD-ĐT (2010). Thông tư số 41/2010/TT-BGDĐT ngày 30/12/2010 ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 19/2017/TT-BGDĐT ngày 28/7/2017 ban hành Hệ thống chỉ tiêu thống kê ngành Giáo dục.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Điều lệ trường tiểu học.
Ellickson, M. C., & Logsdon, K. (2001). Determinants of job satisfaction of municipal government employees. State and Local Government Review, 33(3), 173-184. https://doi.org/10.1177/0160323X0103300302
Hamedi, N., & Ghonsooly, B. (2017). EFL Teachers’ job satisfaction and their social capital in relation to students’ motivation. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(3), 212-220.
Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. B. (1959). The Motivation to Work (2nd Edn). New York: John Wiley & Sons.
Hồ Thanh Mỹ Phương, Trần Phước Lĩnh, Lê Thị Thùy Dương, Anita Clapano-Oblina (2023). Sự hài lòng trong công việc của giáo viên phổ thông tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 19(02), 17-22.
Hu, C. M., Cui, S. J., & Wang, L. (2016). Path Analysis of Work Family Conflict, Job Salary and Promotion Satisfaction, Work Engagement to Subjective Well-Being of the Primary and Middle School Principals. Journal of Education and Training Studies, 4(9), 10-15. https://doi.org/10.11114/jets.v4i9.1619
Lee, S. (2007). Vroom's expectancy theory and the public library customer motivation model. Library Review 56(9), 788-796. https://doi.org/10.1108/00242530710831239
Li, M., Wang, Z., Gao, J., & You, X. (2017). Proactive personality and job satisfaction: The mediating effects of self-efficacy and work engagement in teachers. Current Psychology, 36(1), 48-55. https://doi.org/10.1007/s12144-015-9383-1
Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346
Nguyễn Hồng Hà, Trần Dung Hạnh (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng trong công việc của giáo viên mầm non trên địa bàn huyện Tam Nông, tỉnh Đồng Tháp. Tạp chí Công thương, 25, 240-245.
Saari, L. M., & Judge, T. A. (2004). Employee attitudes and job satisfaction. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration. The University of Michigan and in Alliance with the Society of Human Resources Management, 43(4), 395-407. https://doi.org/10.1002/hrm.20032
Trần Kim Dung (2005). Đo lường sự thỏa mãn trong công việc trong điều kiện của Việt Nam. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 12, 85-91.
Yee, L. C. (2018). An analysis on the relationship between job satisfaction and work performance among academic staff in Malaysian private universities. Journal of Arts & Social Sciences, 1(2), 64-73.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .