Thiết kế bài học môn Công nghệ 10 theo tiếp cận giáo dục STEM ở trường trung học phổ thông
Tóm tắt
In the 2018 general education program, STEM education is popularized in the form of teaching science subjects based on STEM lesson. Applying STEM education approach in teaching Technology aims to achieve the learning outcome of the 2018 General Education Program. The article is based on the characteristics of STEM lesson in Technology and the structure of STEM lesson to select the process of designing technology lesson for the 10th grade based on the STEM education approach, thereby helping teachers have a new approach in teaching Technology. Through the lesson of “Designing a Bookshelf”, students approach the lesson in a lively, interesting and practical way. Moreover, teachers can promptly detect and nurture talents in the fields of Science, Engineering, and Technology (STEM), helping students continue to develop STEM fields after high school.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2019). Tài liệu tập huấn Xây dựng và thực hiện các chủ đề giáo dục STEM trong trường trung học.
Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM ở tiểu học.
Bùi Văn Hồng, Phan Nguyễn Trúc Phương, Nguyễn Thị Lưỡng (2023). Phát triển năng lực dạy học STEM cho giáo viên môn Công nghệ phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Duy, H. T., & Thanh, V. N. V. (2021). Enhancing critical thinking through STEM education in Vietnamese National Curriculum. Journal of Science Educational Science, 66(3), 242-253. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2021-0130
Nguyễn Trọng Khanh (tổng chủ biên), Nguyễn Thế Công (chủ biên), Nguyễn Trọng Doanh, Ngô Văn Thanh, Tống Ngọc Tuấn, Chu Văn Vượng (2022). Công nghệ 10: Thiết kế và Công nghệ (bộ Cánh Diều). NXB Đại học Huế.
Timotheou, S., & Ioannou, A. (2021). Collective Creativity in STEAM Making Activities. The Journal of Educational Research, 114, 1-16. https://doi.org/10.1080/00220671.2021.1873721
Trần Thị Thanh Hòa, Bùi Văn Hồng (2023). Dạy học chủ đề Thủ công kỹ thuật trong môn Công nghệ tiểu học theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 302(1), 114-116.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .