Phát triển kĩ năng giải quyết vấn đề sáng tạo cho sinh viên kĩ thuật tại Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh: Thực trạng và đề xuất giải pháp

Các tác giả

  • Nguyễn Thanh Thủy Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh
  • Vũ Thị Thanh Thảo Trường Đại học Sư phạm Kỹ thuật Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

In Vietnam, in the context of international integration and the 4.0 industrial revolution, students' creative problem-solving skills have become more important than ever. This skill helps students think independently, creatively and handle complex problems, while meeting the needs of the modern labor market. This article proposes some solutions to improve creative problem-solving skills of Engineering students at Ho Chi Minh City University of Technology and Education. The goal is to better prepare students to meet the growing demands of the engineering industry. The study focuses on analyzing data collected from a survey of 169 students in the Electrical and Electronics Engineering Technology program. Implementing these solutions not only ensures that HCMUTE graduates are well equipped to solve complex challenges but also contributes to promoting advances in the broader engineering field.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Dyer, J., Gregersen, H., & Christensen, C. M. (2011). The Innovator's DNA: Mastering the Five Skills of Disruptive Innovators. Harvard Business Press.

Fisher, R. (2005). Teaching children to think. Nelson Thornes.

Halizah, A. (2008). Creative Thinking Skill Approach through Problem Based Learning: Pedagogy and Practice in the Engineering Classroom. International Journal of Human Social Sciences, 2, 334-339.

Hoàng Phê (2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Lehoczky, S., & Ruszyk, R. (2006). The Art of Problem Solving, Vol. 1: The Basics. AoPS Incorporated.

Michalko, M. (2010). Thinkertoys: A handbook of creative-thinking techniques. Ten Speed Press.

Nguyễn Đức Uy (1996). Tâm lí học đại cương. NXB Giáo dục Việt Nam.

Okon, V. (1976). Cơ sở của việc dạy học nêu vấn đề. NXB Giáo dục.

Phan Dũng (2010). Phương pháp luận tư duy sáng tạo (tập 1). NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Sri, S., & Chang (2013). Tahap Kreativiti dalam kalangan Pelajar Politeknik Metro, Politeknik Premier dan Politeknik Konvensional di Malaysia. International Conference on Management Proceeding, 212-234.

Taber, K. S. (2018). The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education, 48, 1273-1296.

Trần Hiệp, Đỗ Long (1990). Sổ tay Tâm lí học. NXB Khoa học xã hội.

Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., & Stead-Dorval, K. B. (2023). Creative problem solving: An introduction. Routledge.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T., & Vũ, T. T. T. (2024). Phát triển kĩ năng giải quyết vấn đề sáng tạo cho sinh viên kĩ thuật tại Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Thành phố Hồ Chí Minh: Thực trạng và đề xuất giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 336–341. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2634

Số

Chuyên mục

Các bài báo