Phân cấp quản lí chương trình hỗ trợ tài chính cho sinh viên trong một số cơ sở giáo dục đại học tự chủ tại Việt Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Thanh Tâm Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In the context of implementing extensive university autonomy in Vietnam today, in addition to financial aid programs for students managed or funded by the State, the institutions' own programs have increasingly demonstrated an important role in expanding the scope of training, ensuring equality in access to higher education and increasing the competitiveness of universities. Therefore, research on financial aid options for students and the administration of these options in institutions has become more practical and appropriate. This study presents basic theoretical issues on decentralization of administration of financial aid programs for students within the scope of autonomous higher education institutions. On that basis, the current practice of decentralization of administration of financial aid programs in universities is analysed and some solutions are proposed through the case study method applied at 05 autonomous public higher education institutions in Vietnam. The limitations pointed out together with some proposed solutions are a reference source for managers and higher education institutions to carry out school administration more effectively, meeting the requirements of innovation in the context of implementing university autonomy.

Tài liệu tham khảo

Bộ Khoa học và Công nghệ (2016). Tiêu chuẩn quốc gia TCVN ISO 9000:2015 (ISO 9000:2015) về Hệ thống quản lí chất lượng - Cơ sở và từ vựng. https://vnce.vn/Uploads/files/iso%209000.pdf

Fiske, E. B. (1996). Decentralization of education: politics and consensus (English). Directions in development. World Bank Publisher.

Healey, F. H., & Crouch, L. (2012). Decentralization for high-quality education: Elements and issues of design. RTI Press publication No. OP-0008-1208. Research Triangle Park, NC: RTI Press.

McGinn, N. F., & Welsh, T. (1999). Decentralization of Education: Why, When, What and How? UNESCO. Fundamentals of Educational Planning.

Nguyễn Thanh Tâm (2021). Phát triển nguồn nhân lực ngành sư phạm thông qua các chương trình hỗ trợ tài chính cho sinh viên sư phạm tại Hoa Kỳ và một số đề xuất. Tạp chí Giáo dục, 514, 52-59.

Nguyễn Thanh Tâm (2024). Nội hàm quản lí các chương trình hỗ trợ tài chính cho sinh viên qua tổng quan nghiên cứu. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(2), 22-28. http://doi.org/10.15625/2615-8957/

Phan Văn Kha (2007). Giáo trình Quản lí nhà nước về giáo dục (Giáo trình dùng đào tạo cao học về quản lí Giáo dục). NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Radó, P. (2010). Governing Decentralized Education Systems. Systemic Change in South Eastern Europe.

Ronald, S. F. (1993). Quality in Student Financial Aid Programs: A New Approach. National Research Council, Division of Behavioral and Social Sciences and Education, Commission on Behavioral and Social Sciences and Education, Panel on Quality Improvement in Student Financial Aid Programs. National Academies Press.

Ziderman, A. (2006). Policy options for student loan schemes: lessons from five Asian case studies. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO Bangkok.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. (2024). Phân cấp quản lí chương trình hỗ trợ tài chính cho sinh viên trong một số cơ sở giáo dục đại học tự chủ tại Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 342–348. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2635

Số

Chuyên mục

Các bài báo