Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Giải tam giác” (Toán 10)

Các tác giả

  • Nguyễn Ái Quốc Trường Đại học Sài Gòn
  • Lâm Thảo Như Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

Mathematical modeling competency has been interested and researched by Vietnamese and international scientists for more than two decades. Mathematical modeling competency is one of the five students’ core mathematical competencies, as prescribed in the 2018 General Education Curriculum for Mathematics. This study proposes a mathematical modeling process in teaching the topic "Solving triangles" (Math 10) and organizes teaching experiments to support students in solving relevant practical problems. The assessment of the students’ individual and group work performances was carried out using qualitative assessment methods. The experimental results reveal the increased manifestations of mathematical modeling competency among the students when solving problems using the proposed process.

Tài liệu tham khảo

Bender, E. A. (1978). An introduction to mathematical modeling. John Wiley and Sons.

Blum, W., & Ferri, R. B. (2009). Mathematical Modelling: Can It Be Taught and Learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 01(1), 45-58.

Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H-W., & Niss, M. (eds) (2007). Modelling and applications in mathematics education: the 14th ICMI study. New ICMI Study Series Volume 10. ZDM, 40(2), 337-340. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0070-z

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Anh Kiệt, Trần Văn Quân (2024). Vận dụng quy trình mô hình hóa toán học trong dạy học nội dung “Hệ thức lượng trong tam giác” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(7), 1-5.

Cao Thị Hà, Nguyễn Xuân Dung (2023). Phát triển năng lực mô hình hóa cho học sinh trong dạy học Hàm số ở lớp 10 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(03), 21-27.

Dương Hữu Tòng, Nguyễn Phú Lộc, Bùi Phương Uyên, Lê Thị Giang (2019). Developing the competency of mathematical modelling: a case study of teaching the cosine and sine theorems. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11, 18-37.

Edwards, D., & Hamson, M. (2001). Guide to mathematical modelling. Basingstoke: Palgrave.

Kaiser, G. (2007). Mathematical modelling at schools - How to promote modelling competencies. In C. P. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical modelling (ICTMA 12): Education, engineering and economics (pp. 110-119). Chichester: Horwood.

Knill, G., Canton, B. J., Ferneyhough, F., Ferneyhough, L., Hamilton, O. M. G., Lim, L., Rodger, J., & Webb, M. (2001). Mathematics 11. McGraw - Hill Ryerson, p. 310.

Lee, Z. (2022). Mathematical Model and its Classifications. Research & Reviews: Journal of Statistics and Mathematical Sciences, 8(3), 9-10.

Lesh, R., Doerr, H. M., Carmona, G., & Hjalmarson, M. (2003). Beyond constructivism. Mathematical Thinking and Learning, 5(2-3), 211-233. https://doi.org/10.1080/10986065.2003.9680000

Lê Hồng Quang (2020). Bồi dưỡng năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học Đại số. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Maab, K. (2006). What are modelling competencies? The International Journal on Mathematics Education, 38(2), 113-142.

Niss, M. (2004). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In A. Gagtsis & Papastavridis (eds): 3rd Mediterranean Conference on mathematical education, 3-5 January 2003, Athens, Greece (pp. 115-124). Athens: The Hellenic mathematical society, 2003.

Nguyễn Danh Nam (2020). Một số vấn đề về Giáo dục toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 487, 15-21.

Nguyễn Ngọc Giang, Phạm Huyền Trang, Lê Hùng Cường, Nguyễn Thụy Phương Trâm (2024). Tổ chức dạy học giải các bài toán thực tiễn chủ đề “Đường tròn và ba đường conic” (Toán 10) nhằm phát triển năng lực mô hình hoá toán học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 9), 5-9.

Nguyễn Thị Mỹ Hằng, Nguyễn Thị Thắm, Nguyễn Thị Phương Thảo (2024). Một số biện pháp phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Hệ thức lượng trong tam giác” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 24(9), 25-29.

Verschaffel, L., Greer, B., & Corte, E. D. (2002). Everyday Knowledge and Mathematical Modeling of School Word Problems. In Gravemeijer, K., Lehrer, R., Van Oers, B., Verschaffel, L. (eds). Symbolizing, Modeling and Tool Use in Mathematics Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3194-2_16

Wess, R., Klock, H., Siller, H.S., & Greefrath, G. (2021). Mathematical Modelling. In book: Measuring Professional Competence for the Teaching of Mathematical Modelling (pp. 91-93). International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78071-5_1

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.02.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, Ái Q., & Lâm, T. N. (2025). Phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh trong dạy học chủ đề “Giải tam giác” (Toán 10). Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 25–30. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2938

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2