Đề xuất khung năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm

Các tác giả

  • Ngô Văn Định Trường Văn hóa - Cục Đào tạo - Bộ Công an

Tóm tắt

Scientific research activities of students are an activity associated with the training process of pedagogical universities. The applications of information and communication technology in scientific research in general and educational research in particular are developing very rapidly. In this article, we study and propose a competency framework for applying information and communication technology in educational scientific research of pedagogical students. The proposed competency framework includes 6 component competencies with 22 indicators; each indicator includes 3 levels from low to high. This competency framework will help to understand the current situation and improve the quality of educational scienttific research activities of pedagogical students at universities.

Tài liệu tham khảo

Adogbeji, O. B., & Akporhonor, B. A. (2005). The Impact of ICT (Internet) on Research and Studies: The Experience of Delta State University Students in Abraka, Nigeria. Library Hi Tech News, 22(10), 17-21. https://doi.org/10.1108/

Bala, R., & Rani, R. (2018). Role of ICT in research. International Conference on Recent Researches and Innovations in Sciences, Management, Education and Technology (ICRRISMET-18), 361-365.

Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Publisher Global Text Project. https://digitalcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks

Bhuyan, D. J., & Borthakur, P. P. (2019). Effects of information and communication technology in social science research: Probability and usefulness. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(8), 2724-2730.

Chamanlal, J. (2014). Role Of Computer Applications And Tools In The Scientific Research Process. International Journal of Research in Science And Technology, 3(V), 33-40.

Chan, L., Barbara, K., & Arunachalam, S. (2006). Open Access Archiving: The Fast Track to Building Research Capacity in Developing Countries. esocialsciences.com, Working Papers.

Fung, H. P. (2013). Effects of Information and Communication Technology (ICT) on Social Science Research. Africa Development and Resources Research Institute (Adrri), 1(1), 1-8. https://www.academia.edu/4442101/

Effects_of_Information_and_Communication_Technology_ICT_on_Social_Science_Research

Guillén-Gámez, F. D., & Mayorga-Fernández, M. J. (2020a). Identification of variables that predict teachers’ attitudes toward ict in higher education for teaching and research: A study with regression. Sustainability (Switzerland), 12(4), 1-14. https://doi.org/10.3390/su12041312

Guillén-Gámez, F. D., & Mayorga-Fernández, M. J. (2020b). Design and validation of an instrument of self-perception regarding the lecturers’ use of ICT resources: to teach, evaluate and research. Education and Information Technologies, 26(2), 1627-1646. https://doi.org/10.1007/S10639-020-10321-1

Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E., & Colomo-Magaña, E. (2020). ICT resources for research: an ANOVA analysis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender. Education and Information Technologies, 25, 4575-4589. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10176-6

Naibei, P. (2015). Role of ICT, Ethical issues and Challenges facing social science research. University of Nairobi.

Ngô Thị Trang (2019). Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục cho sinh viên đại học sư phạm. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Phạm Hồng Quang (2006). Hoạt động nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm. NXB Đại học Sư phạm.

Seraji, F., Tavakkoli, R., & Hosseini, M. (2017). The Relationship Between Technological Research Skills and Research Self-Efficacy of Higher Education Students. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 8(3). https://doi.org/10.5812/IJVLMS.11893

Trần Thanh Ái (2014). Cần làm gì để phát triển năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục. Tạp chí Dạy và Học ngày nay, 01, 21-24.

Trần Trung, Nguyễn Chí Thành, Ngô Văn Định (2020). Khai thác phần mềm Mendeley trong phát triển một số kĩ năng nghiên cứu khoa học cho sinh viên sư phạm. Tạp chí Giáo dục, 489, 9-13.

Vũ Cao Đàm (2005). Phương pháp luận nghiên cứu khoa học (13th ed.). NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Tải xuống

Đã Xuất bản

30.06.2022

Cách trích dẫn

Ngô , V. Định. (2022). Đề xuất khung năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm. Tạp Chí Giáo dục, 22(1), 1–7. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/313

Số

Chuyên mục

Các bài báo