Thực trạng nội dung hoạt động chăm sóc sức khỏe học đường cho trẻ tại một số trường mầm non thị xã Hòa Thành, tỉnh Tây Ninh
- Từ khóa:
- Content
- activities
- care
- school health
- preschool children
Tóm tắt
School health care is an important task of preschools to ensure the comprehensive development of children. The results of a questionnaire survey of managers, teachers and staff at 10 preschools in Hoa Thanh town, Tay Ninh province on the practice of school health care for children with four contents: nutrition; physical fitness; hygiene; health care and school safety for children showed that these contents were implemented regularly and quite effectively; however, for each content, the average score of the level of effectiveness was lower than the level of implementation, at the same time, there were still criteria that were only implemented at the level of “occasionally” and the effectiveness was at the level of “average”. From there, the article pointed out the correlation between the level of implementation and the implementation results and made recommendations for stakeholders in implementing school health care activities for children in preschools in the area. To do this well, it is necessary to strengthen education and training of positive behavioral habits in children's daily activities, and close coordination between schools, families and society in implementing school health care activities for children.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 52/2020/TT-BGDĐT ngày 31/12/2020 ban hành Điều lệ trường mầm non.
Bộ GD-ĐT (2021a). Chương trình giáo dục mầm non (ban hành kèm theo Văn bản hợp nhất số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 về Thông tư ban hành Chương trình giáo dục mầm non).
Bộ GD-ĐT (2021b). Thông tư số 45/2021/TT-BGDĐT ngày 31/12/2021 quy định về việc xây dựng trường học an toàn, phòng, chống tai nạn thương tích trong cơ sở giáo dục mầm non.
Bộ GD-ĐT(2022). Quyết định số 2195/QĐ-BGDĐT ngày 10/8/2022 phê duyệt hướng dẫn công tác tổ chức bữa ăn học đường kết hợp tăng cường hoạt động thể lực cho trẻ em, học sinh trong các cơ sở giáo dục mầm non và tiểu học.
Bộ Y tế (2021). Bộ Y tế công bố kết quả Tổng điểu tra Dinh dưỡng năm 2019-2020. https://moh.gov.vn/tin-noi-bat/-/asset_publisher/3Yst7YhbkA5j/content/bo-y-te-cong-bo-ket-qua-tong-ieu-tra-dinh-duong-nam-2019-2020
Frank, P. G. (2002). The Preamble of the Constitution of the World Health Organization. Bulletin of the World Health Organization, 80(12), 981-984. World Health Organization. https://iris.who.int/handle/10665/268691
Hoàng Đình Cầu (1995). Quản lí và chăm sóc sức khỏe ban đầu. NXB Y học.
Nguyễn Văn Danh (2019). Thực trạng quản lí và chăm sóc giáo dục trẻ tại các trường mầm non ở Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học An Giang, 02(22), 29-35.
Quốc hội (2004). Luật Bảo vệ, chăm sóc và giáo dục trẻ em. Luật số 25/2004/QH11, ban hành ngày 15/4/2004.
Quốc hội (2019). Luật Trẻ em. Luật số 102/2016/QH13, ban hành ngày 19/4/2016.
Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 1660/QĐ-TTg, ngày 02/10/2021 phê duyệt Chương trình sức khỏe học đường giai đoạn 2021-2025.
Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 85/QĐ-TTg ngày 17/01/2022 phê duyệt Chương trình y tế trường học trong các cơ sở giáo dục mầm non và phổ thông gắn với y tế cơ sở giai đoạn 2021-2025.
Vũ Dũng (2008). Từ điển tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.
WHO (1997). Promoting health through schools. Report of a WHO Expert Committee on Comprehensive School Health Education and Promotion, WHO Technical Report Series N°870. WHO, Geneva, 1997.
WHO (2006). Constitution of the World Health Organization - Basic Documents. Forty-fifth edition, Supplement. https://www.afro.who.int/sites/default/files/pdf/generic/who_constitution_en.pdf
Young, I., Leger, L., & Blanchard, C. (2013). Health-promoting schools: working in partnership to address global needs, a collaboration leading to the production of practical tools for practitioners. Global Health Promotion, 20(4)_suppl. https://doi.org/10.1177/1757975913501005
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .