Chất lượng cuộc sống trong công việc của giáo viên phổ thông tại khu vực miền Trung Việt Nam: Nghiên cứu thực trạng và mối tương quan giữa các thành tố

Các tác giả

  • Nguyễn Thanh Hùng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Phạm Thị Thuý Hằng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Based on the theoretical framework proposed by Sirgy et al. (2001), Quality of Work Life (QWL) is defined as a multidimensional construct with seven key dimensions. This study aims to examine the current status and interrelationships among the QWL components among secondary school teachers in Central Vietnam. It also analyzes the differences based on selected demographic characteristics. The survey involved 498 teachers and used the Quality of Work Life Scale (QWLS) scale. Data were analyzed using SPSS 20.0, employing descriptive statistics, analysis of variance (ANOVA), and Pearson correlation. The findings show that overall QWL among the teachers was relatively high, especially in areas such as the need for respect, selfactualization, and creativity. However, income, work–life balance, and opportunities for advanced professional learning were still limited. Statistically significant differences in QWL appeared across gender and educational levels. The QWL components showed strong positive correlations, reflecting the scale's internal consistency. These results offer practical evidence on teachers’ QWL and support educational managers in developing policies. Such policies can improve working conditions and enhance teachers’ quality of work life.

Tài liệu tham khảo

Gazi, M. A. I., Masud, A. A., Yusof, M. F., Islam, M. A., Rahman, M. K., & Wang, Q. (2024). Factors affecting the quality of work life for industrial labour force: Empirical evidence from a developing country. BMC Psychology, 12, Article 589. https://doi.org/10.1186/s40359-024-02073-1

Guerrero-Barona, E., Guerrero-Molina, M., García-Gómez, A., Moreno-Manso, J. M., & García-Baamonde, M. E. (2020). Quality of working life, psychosocial factors, burnout syndrome and emotional intelligence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9550. https://doi.org/10.3390/ijerph17249550

Hammond, M., Owusu, N. O., Nunoo, E. K., Boampong, G., Osman, A., Panin, A., Nyametso, J. K., & Essen, B. (2023). How quality of work-life influence employee job satisfaction in a gas processing plant in Ghana. Discover Sustainability, 4(1), Article 10. https://doi.org/10.1007/s43621-023-00127-9

Hasan, T., Jawaad, M., & Butt, I. (2021). The influence of person–job fit, work–life balance, and work conditions on organizational commitment: Investigating the mediation of job satisfaction in the private sector of the emerging market. Sustainability, 13(12), Article 6852.

Jayaraman, A., Zhou, Y., & Praveena, R. (2023). Examining the impact of work environment and job safety on job satisfaction: The moderating role of employee engagement. International Journal of Human Resource Studies, 13(2), 17-32.

Kim, J., Lee, S., Kim, H., & Kim, Y. (2021). The impact of working conditions on job satisfaction and professional development of teachers. Journal of Education and Practice, 12(3), 65-75.

Lê Thị Thắm, Phạm Lê An, McNeill, J. (2023). Các yếu tố liên quan đến chất lượng cuộc sống nghề nghiệp của điều dưỡng tại bệnh viện. Tạp chí Y học Việt Nam, 531(2). https://doi.org/10.51298/vmj.v531i2.7175

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396. https://doi.org/10.1037/h0054346

Muskat, B., & Reitsamer, B. F. (2019). Quality of work life and Generation Y. Personnel Review, 49(1), 265-283. https://doi.org/10.1108/PR-11-2018-0448

Nguyễn Thành Chung (2015). Chất lượng cuộc sống của cán bộ nhân viên Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Hà Nội. Tạp chí Y học Dự phòng, 24(1), 55-60.

Phan, T. A. P. (2013). Quality of work life and work performance of Vietnamese international students [Master’s thesis, University of Economics].

Phạm Thị Bé Kiều, Nguyễn Văn Tuấn, Tô Thị Lan Anh, Dương Thị Thùy Trang, Nguyễn Việt Phương (2023). Chất lượng cuộc sống nghề nghiệp và các yếu tố liên quan ở nhân lực y tế làm việc tại Bệnh viện Dã chiến Số 1 Cần Thơ năm 2021. Tạp chí Y Dược học Cần Thơ, 61, 266-272. https://doi.org/10.58490/ctump.2023i61.592

Putra, I. N. T. D., Ardika, I. W., Antara, M., Idrus, S., & Hulfa, I. (2021). The effects of quality of work life on job performance, work motivation, work ethics, job satisfaction, and self-efficacy of hotel employees in Lombok. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism, 10(3), 19-37.

Rahimi, H., Hejazi, S. Y., Lou, N. M., & Heidarzadeh, M. (2024). Are teachers with better quality of work life more innovative? The mediating roles of psychological empowerment and teaching mindsets. Acta Psychologica, 247, 104315. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104315

Sirgy, M. J., Efraty, D., Siegel, P., & Lee, D. J. (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theories. Social Indicators Research, 55(3), 241-302. https://doi.org/10.1023/A:1010986923468

Smith, J., Brown, A., & Davis, M. (2021). The impact of quality of work life on job satisfaction among teachers in the United States. Journal of Teacher Education, 72(2), 167-176.

Wuillemin, E. S., Kaghad, B. M., Kaghad, J. C., Morgan, G., & Adrien, D. (2023). The quality of working life: Gap between perception and idealization - Impact of gender and status. Frontiers in Psychology, 14, Article 1112737. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1112737

Tải xuống

Đã Xuất bản

06.11.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H., & Phạm, T. T. H. (2025). Chất lượng cuộc sống trong công việc của giáo viên phổ thông tại khu vực miền Trung Việt Nam: Nghiên cứu thực trạng và mối tương quan giữa các thành tố. Tạp Chí Giáo dục, 25(21), 48–53. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4390

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>