Quản lí xây dựng trường học an toàn tại một số trường mẫu giáo huyện Hàm Thuận Nam, tỉnh Bình Thuận: thực trạng và một số khuyến nghị

Các tác giả

  • Phạm Thị Thuý Hằng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Thị Tình Phòng Giáo dục và Đào tạo huyện Hàm Thuận Nam, tỉnh Bình Thuận

Tóm tắt

Safe schools are a model that all schools need to strive to build to ensure the physical and mental safety of learners against any risk factors during the educational process at school. The article analyzes the practice of managing the construction of safe schools according to management functions and factors affecting this work, through the use of a questionnaire survey method to survey 38 managers and 185 teachers and staff at 8 kindergartens in Ham Thuan Nam district, Binh Thuan province. The research results show that, in general, the management of building safe schools is carried out regularly and quite effectively; however, in planning, organizing implementation and inspection - evaluation, there are still indicators of implementation at the level of “occasional” and effectiveness at the level of “average”, showing limitations in implementing management functions. On that basis, the article recommends management orientations for building safe schools in kindergartens in the area. Effective and synchronous implementation of management functions will help ensure the construction of safe schools in kindergartens in the area, contributing to creating the best conditions for the comprehensive development of children.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2019). Công văn số 428/BGDĐT-CSVC ngày 30/1/2019 về việc thực hiện Đề án bảo đảm cơ sở vật chất cho chương trình giáo dục mầm non và giáo dục phổ thông giai đoạn 2017-2025.

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 45/2021/TT-BGDĐT ngày 31/12/2021 quy định về việc xây dựng trường học an toàn, phòng, chống tai nạn thương tích trong cơ sở giáo dục mầm non.

Bùi Minh Hiền (chủ biên), Vũ Ngọc Hải, Đặng Quốc Bảo (2006). Quản lí giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.

Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Cambridge, MA: Center for Advanced Engineering Study, Massachusetts Institute of Technology.

Đặng Bá Lãm (2006). Quản lí nhà nước về giáo dục: Một số vấn đề lí luận và thực tiễn ở nước ta. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Chiến lược và Chương trình giáo dục, 14, 20-24.

Halpin, D. W, & Senior, B. A. (2010). Construction Managemement. John Wiley & Sons.

Halpin, D. W. & Senior, B. A. (2010). Construction Managemement. John Wiley & Sons.

Hernandez, D., Floden, L., & Bosworth, K. (2010). How safe is a school? Anexploratory study comparing measures and perceptions of safety. Journal of School Violence, 9, 357-374

Hull, B. (2010). Changing realities in school safety and preparedness. Journal of Business Continuity & Emergency Planning, 5, 440-451.

Kaiko, M. (2021). Understanding School Safety and Security: Conceptualization and Definitions. Journal of Lexicography and Terminology, 5(1), 76-86

Nguyễn Quốc Chí, Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2010). Đại cương khoa học quản lí. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Srichai, P., Yodmongkol, P., Sureephong, P., & Meksamoo, K. (2013). Managing School Safety in Thailand: Assessing the Implications and Potential of a Lean Thinking Framework. SAGE Open, 3(2), 21582440134. http://doi.org/10.1177/2158244013489985

The Global Alliance for Disaster Risk Reduction and Resilience in the Education Sector (GADRRRES) (2022). Khung trường học an toàn toàn diện 2022-2030 cho quyền trẻ em và năng lực chống chịu trong ngành giáo dục. https://gadrrres.net/files/cssf-2022-2030_vn.pdf

Trần Khánh Đức (chủ biên, 2022). Khoa học giáo dục và quản lí giáo dục: Lí luận và thực tiễn. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

UNICEF Việt Nam (2018). Vấn đề phát triển trẻ em toàn diện được chú trọng. https://www.unicef.org/vietnam/vi

WHO, UNICEF (2008). Báo cáo Thế giới về phòng chống thương tích ở trẻ em. https://iris.who.int/bitstream/ handle/10665/43851/139789290614005_vie.pdf?sequence=2

Đã Xuất bản

31.12.2024

Cách trích dẫn

Phạm, T. T. H., & Nguyễn, T. T. (2024). Quản lí xây dựng trường học an toàn tại một số trường mẫu giáo huyện Hàm Thuận Nam, tỉnh Bình Thuận: thực trạng và một số khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 24(13), 150–155. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3290

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả