Sử dụng quy trình 4C trong dạy học chủ đề “Hình học trực quan” (Toán 9) theo định hướng giáo dục STEM

Các tác giả

  • Phạm Thị Hồng Hạnh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Vũ Thảo Vân Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Mai Hương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Lương Thùy Dương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

STEM education was introduced to meet the need for developing high-quality human resources in the digital age. This model emphasizes learning through practice, developing critical thinking and problem-solving skills. STEM helps students approach knowledge in an interdisciplinary way, connecting theory with practice. The Ministry of Education and Training has guided the organization of STEM education in high schools through formal teaching and educational activities in schools. The study presents the 4C process in teaching the topic “Visual Geometry” (Math 9) with the STEM education approach and illustrates this process in teaching the STEM topic “Creating a simple handheld vacuum cleaner” to stimulate students' interest in learning, promote creativity, critical thinking, problem-solving skills in practice and nurture future career dreams. The 4C process has been used as a teaching strategy to promote the integration of subjects and develop comprehensive competencies for students, helping them to apply multidisciplinary knowledge to solve practical problems related to mathematical knowledge.

Tài liệu tham khảo

Autukevičienė, B., & Stonkuvienė, G. (2023). STEAM Education in a Preschool Institution Using LEGO Education Methodology and Tools [Giáo dục STEAM trong một cơ sở giáo dục mầm non sử dụng phương pháp và công

cụ giáo dục LEGO]. Journal Pedagogika, 148(4), 106-128. https://doi.org/10.15823/p.2022.148.6

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2022). Hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM cấp trung học phổ thông, chương trình phát triển giáo dục trung học giai đoạn 2.

He, T., & Hu, X. (2022). Practical Research on Robotics Teaching in Elementary School Based on 4C Teaching Method: The Example of LEGO Educational Robotics. Clausius Scientific Press Canada, 5(8), 13-18.

Hồ Thị Thu Hương (2019). Giới thiệu những nét cơ bản về mô hình giáo dục STEM của một số quốc gia trên thế giới. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 325-328.

LEGO Education (2014). A System for learning. Published by LEGO Education in cooperation with LEGO Learning Institute.

Nadelson, L., Seifert, A., Moll, A., & Coats, B. (2012). i-STEM summer institute: an integrated approach to teacher professional development in STEM. Journal of STEM Education, 13(2), 69-83.

Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải, Trần Minh Đức, Nguyễn Văn Hạnh, Chu Cẩm Thơ, Nguyễn Anh Thuấn, Đoàn Văn Thược, Trần Bá Trình (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Yang, Y., Yan, W., & Yang, Y. (2020). STEAM Activity Design Based on 4C Education Concept - Take tie-dye of traditional culture as an example. Francis Academic Press UK, 3(12), 7-14.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.04.2025

Cách trích dẫn

Phạm, T. H. H., Nguyễn, V. T. V., Nguyễn, M. H., & Lương, T. D. (2025). Sử dụng quy trình 4C trong dạy học chủ đề “Hình học trực quan” (Toán 9) theo định hướng giáo dục STEM. Tạp Chí Giáo dục, 25(8), 36–40. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3173

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả