Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học khái niệm hình học ở lớp 10

Các tác giả

  • Phạm Thị Hồng Hạnh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Thị Ngân Khánh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Trần Mỹ Linh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Trương Ngọc Minh Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2

Tóm tắt

Constructivist theory was first mentioned by philosopher Jean Piaget; the foundation of this theory considers the cognitive process of learners as the process of learners constructing knowledge for themselves through the assimilation and adaptation of existing knowledge and skills to adapt to the new learning environment. This study presents the concept of constructivist theory in teaching Mathematics, then proposes the process of applying constructivist theory in teaching geometry concepts in grade 10 (including the steps: provoking motivation to approach concepts; experiencing concept discovery; forming concept content; consolidating and developing concepts) and illustrates this process through teaching the concept of “vector” (Math 10). Teaching according to constructivist theory aims to create opportunities for students to construct knowledge through personal experience, promote their proactive and creative role in learning, encourage critical thinking and problem solving; thereby contributing to improving the quality of teaching Mathematics in high school.

Tài liệu tham khảo

Cao Thị Hà (2006). Dạy học một số chủ đề hình học không gian (Hình học 11) theo quan điểm kiến tạo. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Chiến lược và Chương trình Giáo dục.

Eisenkraft A, (2003). Expanding the 5E model. The Science Teacher. The National Science Teachers Association (NSTA). Glasersfeld, E. V. (1991). Constructivism in education. In A. Lewy (Ed.), The international encyclopedia of curriculum (pp. 31-32). Oxford: Pergamon Press.

Lâm Thuỳ Dương, Nguyễn Thị Ngát (2023). Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học môn Toán lớp 5 nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 288, 31-33. Ngô Tất Hoạt (2008). Lí thuyết kiến tạo và việc áp dụng vào quá trình dạy học Toán ở trường đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Kĩ thuật, 7, 3-7.

Nguyễn Anh Tuấn, Phí Thị Thùy Vân (2012). Quy trình vận dụng khái niệm toán học theo quan điểm kiến tạo cho học sinh giỏi cấp trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 57(4), 3-10.

Nguyễn Bá Kim (2009). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Phú Lộc (2019). Các lí thuyết dạy học hiện đại trong giáo dục. NXB Đại học Cần Thơ.

Nguyễn Quang Thuấn (2017). Từ lí thuyết kiến tạo đến lí thuyết kiến tạo xã hội. Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, 33(4), 137-148.

Osborne R., Wittrock M. (1983). Learning Science: A Generative Process. Science Education, 67(4), 489-508.

Piaget, J. (1980). The psychogenesis of knowledge and its epistemological significance. In M.Piatelli-Palmarini (Ed.), Language and learning (pp. 23-34). Cambridge, MA: Harvard University Press.

Phạm Thị Kim Châu, Nguyễn Hồng Khang (2023). Vận dụng lí thuyết kiến tạo dạy học số và phép tính phát triển năng lực toán học cho học sinh lớp 3. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 01(302), 188-199; 195.

Vygotsky, L.-S. (1985). Pensée et Langage. Paris: Editions Sociale. Zhu, L., & Atompag, S. M. (2023). The Application of the Constructivism Theory in Enhancing Classroom Teaching. Journal of Contemporary Educational Research, 7(12), 209-213.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Phạm, T. H. H., Nguyễn, T. N. K., Trần, M. L., & Trương, N. M. (2024). Vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học khái niệm hình học ở lớp 10. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 162–167. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2770

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả