Phân tích hệ thống giáo dục đại học của Cộng hòa Pháp và một số khuyến nghị
Tóm tắt
In the context of globalization and increasingly deep international integration, higher education plays a key role in training high-quality human resources, meeting the requirements of socio-economic development of each country. Each higher education system in the world has its own characteristics, reflecting the historical, cultural and political context of each country, in which the higher education system of the French Republic stands out with its public nature, diverse stratification system and close connection between schools and businesses. The article analyzes the higher education system of the French Republic in terms of structure, scale, training levels, training forms, quality and costs, financial support..., thereby drawing lessons on the diversity, flexibility, internationality and autonomy of this education system. At the same time, the authors make a number of recommendations that are appropriate to the conditions and development context of Vietnam's higher education. Learning from advanced education systems in the world, including the French higher education system, can provide valuable lessons for our country's educational innovation process.
Tài liệu tham khảo
Campus France Vietnam (2019). Hệ thống giáo dục đại học tại Pháp. https://celfa.vn/2019/12/18/tong-quan-ve-he-thong-giao-duc-nuoc-phap/
Campus France Vietnam (2024). Hệ thống Giáo dục đại học của Pháp là một trong những hệ thống đa dạng và thành công nhất thế giới. https://www.vietnam.campusfrance.org/vi/hoat-dong-giao-duc-dai-hoc-tai-phap
France Education International (2023). Centres d'examen. https://www.france-education-international.fr/centres-d-examen/carte
French Ministry of Higher Education, Research and Innovation (2023). Higher education, research & innovation in France, facts and figures. Geographical level - Ministry of National Education, France. https://eulacfoundation.org/ en/ministry-higher-education-research-and-innovation-mesri
Hồ Văn Thống, Nguyễn Văn Đệ (2022). Nghiên cứu xây dựng thực hiện nội dung giáo dục địa phương đáp ứng Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 18(4), 12-17.
LEAP Vietnam (2024a). Hệ thống giáo dục Pháp: Cấu trúc và đặc điểm. https://leapvietnam.com/blogs/hoc-tap-tai-phap/he-thong-giao-duc-phap-cau-truc-va-dac-diem
LEAP Vietnam (2024b). Hệ thống giáo dục đại học pháp: cẩm nang toàn diện dành cho du học sinh. https://leapvietnam.com/blogs/hoc-tap-tai-phap/he-thong-giao-duc-dai-hoc-phap-cam-nang-toan-dien-danh-cho-du-hoc-sinh OECD (2020). Education Policy Outlook in France. https://www.oecd.org/en/publications/education-policy-outlook-in-france_debad1c1-en.html
Quốc hội (2018). Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 19/11/2018.
Times Higher Education (2019). World University Rankings 2019. https://duhocvietglobal.com/bang-xep-hang-100-dai-hoc-hang-dau-the-gioi-2019/
Times Higher Education (2023). World University Rankings 2023. https://www.timeshighereducation.com/world university-rankings/2023/world-ranking
Trịnh Ngọc Thạch (2017). Chính sách phát triển giáo dục đại học: Những thành công ở các nước phát triển và gợi ý bài học cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 33(1), 81-90.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .