Thu hút sinh viên quốc tế trong tiến trình quốc tế hóa giáo dục đại học Việt Nam: Thực tiễn và giải pháp
Tóm tắt
International integration in higher education (HE) is an urgent requirement for Vietnam in the current context. This issue is of great importance in promoting local culture, building and strengthening friendly relations between countries, including Vietnam, and at the same time addressing the needs of international students' interest in Vietnamese HE. Therefore, attracting international students plays an important role in the internationalization of Vietnamese higher education. However, there exist manifold shortcomings, affecting the number of international students in Vietnam for study, research and experience. This article focuses on analyzing the current situation of HE internationalisation, proposing some measures to improve the quality and increase the number of international students in Vietnam. These solutions, if deployed synchronously, will contribute to attracting more and more international students to Vietnam to study and research in the context of HE internationalization.
Tài liệu tham khảo
Arum, S., & van de Water, J. (1992). The need for a definition of international education in U.S. universities. In C. Klasek (Ed.), Bridges to the futures: Strategies for internationalizing higher education (pp. 191-203). Association of International Education Administrators.
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bình Minh (2024). Sinh viên quốc tế đến Việt Nam học tự túc ngày càng tăng. Báo điện tử VnExpress. https://vnexpress.net/sinh-vien-quoc-te-den-viet-nam-hoc-tu-tuc-ngay-cang-tang-4797318.html
De Wit, H. (2020). Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students, 10(1), i-iv. https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893
Harari, M. (1981). Internationalizing the Curriculum and the Campus: Guidelines for AASCU Institutions. American Association of State Colleges and Universities.
Knight, J. (2008). Higher Education in Turmoil: The Changing World of Internationalization. Rotterdam: Sense Publishers.
Kupriyanov, R. V., Zaripov, R. N., Valeyeva, N. S., Valeyeva, E. R., Zaripova, I. R., & Nadeyeva, M. I. (2015). The main directions of international educational integration: Potential benefits and risks of reforming professional education. Review of European Studies, 7(3), 305-312. https://doi.org/10.5539/res.v7n3p305
Mansilla, B. V., & Jackson, A. (2011). Educating for Global Competence: Preparing Our Youth to Engage the World. Council of Chief State School Officers’ EdSteps Initiative & Asia Society Partnership for Global Learning.
Nguyen, T. A., & Nguyen, L. A. (2024). Attracting and retaining international students in emerging countries: A case of Vietnam. Journal of Contemporary East Asia Studies, 13(1), 118-142. https://doi.org/10.1080/24761028.2024.2445457
Thủ tướng Chính phủ (2012). Quyết định số 711/QĐ-TTg ngày 13/6/2012 phê duyệt “Chiến lược phát triển giáo dục 2011-2020”.
Thủ tướng Chính phủ (2019). Quyết định số 69/QĐ-TTg ngày 15/01/2019 phê duyệt Đề án nâng cao chất lượng giáo dục đại học giai đoạn 2019-2025.
Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 1600/QĐ-TTg ngày 19/12/2024 phê duyệt Đề án Hội nhập quốc tế trong giáo dục và đào tạo đến năm 2030.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









