Triết lí nhân sinh trong truyện Lục Vân Tiên của Nguyễn Đình Chiểu
Tóm tắt
Nguyen Dinh Chieu is a cultural icon whose life and work serve as a great source of inspiration for learning and emulation. He was not only a teacher and a skilled physician but also a man of extraordinary determination and courage, overcoming great adversity to triumph over his fate. Exploring Nguyen Dinh Chieu’s humanistic philosophy in his Nom poetic tale Luc Van Tien reveals many parallels with or even foundational ideas for today’s moral and ethical standards. He was truly a visionary, whose ideas transcended time. This research demonstrates that Luc Van Tien contains profound humanistic philosophies that reflect the story of a human life, not merely a closed literary work. The article helps readers gain deeper insights into the humanistic philosophies Nguyen Dinh Chieu embedded in the story, particularly focusing on themes such as compassion for humanity, righteousness, and patriotism. This understanding allows readers to explore new dimensions of humanistic philosophy in general and Nguyen Dinh Chieu’s unique perspective in particular.
Tài liệu tham khảo
Ban Bí thư Trung ương Đảng (2011). Hồ Chí Minh toàn tập (Tập 10). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật. Đặng Hữu Toàn (2009). Quan điểm dân sinh và triết lí nhân sinh Hồ Chí Minh. Tạp chí Triết học, 3(214), 9-16. Hoàng Thúc Lân (2014). Phát triển năng lực tư duy biện chứng cho sinh viên Việt Nam hiện nay. NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Nguyễn Đình Chiểu (1968). Lục Vân Tiên. NXB Tân Việt.
Nguyễn Ngọc Thiện (2003). Nguyễn Đình Chiểu về tác gia và tác phẩm. NXB Giáo dục.
Nguyễn Viết Chữ (2023). Triết học với triết lí nhân sinh trong tác phẩm văn chương. Kỉ yếu hội thảo khoa học quốc gia “Những vấn đề triết học của các khoa học”, tr 233-239. NXB Đại học Sư phạm.
Phạm Văn Ánh (2009). Nguyễn Đình Chiểu - Tác phẩm chọn lọc. NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần Đăng Sinh (2017). Đạo lí uống nước nhớ nguồn: Cơ sở triết học và giá trị trong lịch sử dân tộc. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .