Vận dụng thuyết đa trí tuệ và lí thuyết học tập trải nghiệm trong dạy học theo góc nhằm phát triển năng lực khoa học tự nhiên của học sinh trung học cơ sở
Tóm tắt
In the 2018 General Education Curriculum, Natural Sciences is a compulsory subject at the lower secondary level, with the goal of enhancing students’ natural science competences. This article presents a theoretical study on the application of multiple intelligences theory in teaching; researches David A. Kolb’s experiential learning theory and students’ natural science competence; and organizes teaching according to learning styles to develop the natural science competencies of lower secondary school students. The article presents two thematic teaching processes: “Sensation in Living Things” and “Gas Exchange in Living Things”, and analyzes the results of the pedagogical experiments on these topics to assess the development of students’ natural science competence. The research results show a correlation between different types of intelligence and learning styles, as well as various learning corners that enable teachers to flexibly organize learning activities to develop student’s natural science competencies.
Tài liệu tham khảo
Aysha, & Yusoof, M. (2018). Learning styles and multiple intelligences: two sides of the same coin?, Journal of Emerging Technology and Innovative Research, 5, 678-684. https://www.jetir.org/papers/JETIR1811186.pdf
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Davis, L. (2004). Using the Theory of Multiple Intelligences to Increase Fourth-Grade Students’ Academic Achievement in Science. [Doctoral thesis, Nova Southeastern University]. Florida.
Đỗ Hương Trà (2011). Các kiểu tổ chức dạy học hiện đại trong dạy học Vật lí ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ Hương Trà, Phó Đức Hòa, Nguyễn Thị Thế Bình, Trịnh Thúy Giang, Vũ Lệ Hoa, Nguyễn Thị Thanh Hồng, Hoàng Thanh Thúy, Nguyễn Thị Tình (2024). Giáo trình lí luận dạy học. NXB Đại học Sư phạm.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: experience as the source of learning and development. Prentice Hall.
Nguyễn Lăng Bình, Đỗ Hương Trà, Nguyễn Phương Hồng, Cao Thị Thặng (2009). Dạy và học tích cực. Một số kĩ thuật và phương pháp dạy học. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyen, N. G. (2021). Applying Multiple Intelligences theory in teaching math in the final grades of primary schools in Vietnam. Vietnam Journal of Educational Sciences, 17, 91-104.
Owolabi, T. & Okebukola, F. (2009). Improving the reading ability of science students through study groups and multiple intelligences. US-China Education Review, 6, 38-44.
Phan Thị Thanh Hội, Nguyễn Thanh Dung (2018). Vận dụng dạy học theo góc để dạy học chương “Cảm ứng” (Sinh học 11). Tạp chí Giáo dục, 428, 54-60.
Phùng Việt Hải (2015). Bồi dưỡng năng lực dạy học theo góc cho sinh viên ngành Sư phạm Vật lí. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Prashnig, B. (2005). Learning styles vs. multiple intelligences (MI). Teaching Expertise, 9, 8-9.
Xhomara, N., & Shkembi, F. (2020). The influence of multiple intelligences on learning styles in teaching and learning. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 10(1), 19-48. https:doi.org/10.24368/jates.v10i1.148
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .