Kinh nghiệm quốc tế về giáo dục bảo tồn động vật hoang dã và một số khuyến nghị

Các tác giả

  • Trần Huy Hoàng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thị Hảo Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Vương Hồng Hạnh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In the context of the earth getting warmer and the unpredictable changes of natural disasters and epidemics, improving the living environment is considered one of the urgent tasks. In particular, wildlife conservation is a key task, affecting the survival of the earth and humanity. This is not only a matter of survival for an individual, a group, a region or a country but a global issue. The ecosystem in general and wildlife in particular have been calling for urgent help, but unfortunately, they have only received weak responses from humans. The article analyzes the experiences of China, Singapore and New Zealand in wildlife conservation education, thereby drawing lessons for Vietnam. Accordingly, further studies on wildlife conservation in Vietnam need to focus on: wildlife conservation education content; wildlife conservation models; and communication activities on the importance and methods of wildlife conservation. It can be said that the article is considered a source of information to support researchers in determining research directions on wildlife conservation, as well as supporting managers in planning to implement wildlife conservation models, ensuring ecological balance by region and area.

Tài liệu tham khảo

Birdsall, S., & Kelly, T. (2022). “Conservation education in Aotearoa-New Zealand: A values perspective”. Australian Journal of Environmental Education, 38(2), 178-191. https://doi.org/10.1017/aee.2022.19

Bộ GD-ĐT (2006). Chương trình giáo dục phổ thông (ban hành kèm theo Quyết định số 16/2006/QĐ-BGDĐT ngày 05/5/2006 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Sinh học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Du, N., Fathollahi-Fard, A. M., & Wong, K. Y. (2023). Wildlife resource conservation and utilization for achieving sustainable development in China: main barriers and problem identification. Environmental Science and Pollution Research, 1-20.

Enviroschools (n.d). Nau mai ki Enviroschools. https://enviroschools.org.nz/

Goodall, J. (2017). World Environment Day China works toward a brighter future. http://tz.china-embassy.gov.cn/chn/sgdt/201708/t20170805_6172637.htm

Huang, G., Ping, X., Xu, W., Hu, Y., Chang, J., Swaisgood, R. R., ... & Wei, F. (2021). Wildlife conservation and management in China: achievements, challenges and perspectives. National Science Review, 8(7). https://doi.org/10.1093/nsr/nwab042

IUCN Red List (2021). Numbers of threatened species by major groups of organisms (1996-2021). https://www.iucnredlist.org/

Li, L., Hu, R., Huang, J., Bürgi, M., Zhu, Z., Zhong, J., & Lü, Z. (2020). A farmland biodiversity strategy is needed for China. Nature Ecology & Evolution, 4(6), 772-774. https://doi.org/10.1038/s41559-020-1161-2

Ministry of the Environment and Water Resources and Ministry of National Development (2015). Sustainable Singapore Blueprint.

OECD (2007). OECD environmental performance reviews: New Zealand 2007. https://www.oecd-ilibrary.org/environment/oecd-environmental-performancereviews-new-zealand-2007_9789264030589-en

Swaisgood, R. R., Wang, D., & Wei, F. (2018). Panda downlisted but not out of the woods. Conservation Letters, 11(1). https://doi.org/10.1111/conl.12355

Wang, Q., Qu, J., Wang, B., Wang, P., & Yang, T. (2019). Green technology innovation development in China in 1990-2015. Science of the Total Environment, 696. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2019.134008

Yang, V. (2016). Future for Wildlife Programmes: Changing minds and attitudes of youth in the city of Singapore. International Zoo Educators Association Journal, 52, 16-19.

Zhou, W., Wang, M., Huang, M., & Wei, F. (2021). A marine biodiversity plan for China and beyond. Science, 371(6530), 685-686. https://doi.org/10.1126/science.abg7976

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2024

Cách trích dẫn

Trần, H. H., Nguyễn, T. H., & Vương, H. H. (2024). Kinh nghiệm quốc tế về giáo dục bảo tồn động vật hoang dã và một số khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 24(17), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2431

Số

Chuyên mục

Các bài báo