Dạy học đọc hiểu truyện ngắn hiện đại theo đặc trưng loại thể cho học sinh lớp 11

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hảo Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Phạm Văn Tính Trường Đại học Đồng Tháp
  • Huỳnh Thanh Hải Trường THPT Phan Ngọc Hiển, Cần Thơ

Tóm tắt

Reading comprehension teaching activities according to the orientation of the 2018 General Education Program have led to significant changes in teaching and learning activities, especially the teaching of reading comprehension of modern short stories according to the genre characteristics in high schools today. Based on a survey of the General Education Program for Language and 3 sets of textbooks along with the opinions of 60 Literature teachers of grade 11 in the provinces of Soc Trang, Vinh Long, Dong Thap and Can Tho City, this article investigates the current situation of teaching reading comprehension of modern short stories according to genre characteristics for grade 11 students, thereby making some recommendations to contribute to improving the quality of teaching and learning, meeting the requirements of the program. The research results show that the teaching of reading comprehension of modern short stories is still limited, not fully meeting the set goals, but with the efforts of teachers and learners, it will contribute to improving the effectiveness as well as the quality of teaching reading comprehension of texts in general and modern short stories in particular.

Tài liệu tham khảo

Beach, R., & Marshall, J. (1991). Teaching Literature in the Secondary school. Harcourt Brace Jovanovich Publisher.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Trần Ngọc Hiếu, Đặng Lưu, Trần Hạnh Mai, Hà Văn Minh, Nguyễn Thị Ngọc Minh, Nguyễn Thị Nương, Đỗ Hải Phong, Nguyễn Thị Hồng Vân (2022). Ngữ văn 11 (tập 1, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Dương Thị Hồng Hiếu (2019). Thực trạng dạy học truyện ngắn theo đặc trưng thể loại ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 16(4), 125-138.

Hasbaini, H., & Manan, A. (2017). Teaching Reading Comprehension By using short stories. English Education Journal, 8(3), 404-423.

Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT Press.

Nguyễn Thị Bích (2023). Dạy học đọc hiểu văn bản truyện theo định hướng của Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018. Tạp chí Giáo dục, 23(8), 13-17.

Nguyễn Thị Hồng Vân (2015). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 114, 19-20, 61.

Phan Thị Nở (2019). Dạy học truyện ngắn Việt Nam hiện đại trong chương trình Ngữ văn trung học phổ thông hiện hành theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 55, 1-7.

Pourkalhor, O., & Kohan, N. (2013). Teaching reading comprehension through short stories in advance classes. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 2(2), 52-60.

Young, A. (1996). Introducing critical thinking at the college level with children's stories. College Teaching, 44(3), 90-93.

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H., Phạm, V. T., & Huỳnh, T. H. (2024). Dạy học đọc hiểu truyện ngắn hiện đại theo đặc trưng loại thể cho học sinh lớp 11. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 144–149. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2765

Số

Chuyên mục

Các bài báo