Năng lực giao tiếp liên văn hóa của sinh viên việt nam và sinh viên quốc tế: Một nghiên cứu tại Trường Đại học Hà Nội

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Nhài Trường Đại học Hà Nội
  • Nguyễn Thị Thủy Trường Đại học Hà Nội
  • Nguyễn Ngọc Tân Trường Đại học Hà Nội
  • Đặng Hoàng Giang Trường Đại học Hà Nội

Tóm tắt

In the context of increasing international integration, Hanoi University has become a representative multicultural learning environment with the participation of a diverse group of Vietnamese and international students. Intercultural communication competence (ICC) is increasingly recognized as a vital skill that not only enables students to integrate and learn effectively but also fosters mutual respect and collaboration in a multicultural setting. This study investigates the ICC of 441 Vietnamese and 121 international students at Hanoi University. The findings reveal that both groups highly value the role of a multicultural environment in enhancing ICC, with international students demonstrating superior performance in aspects such as awareness, knowledge, attitudes, and adaptability. The study also provides specific recommendations to support students, particularly Vietnamese students, in developing their intercultural communication skills in a multicultural context.

Tài liệu tham khảo

Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. London: Multilingual Matters.

Deardorff, D. K. (2006). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.

Deardorff, D. K. (2008). Intercultural competence: A definition, model, and implications for education abroad. In Developing intercultural competence and transformation (pp. 32-52). Routledge.

Fantini, A. E. (2000). A central concern: Developing intercultural competence. SIT Occasional papers series/School for international training.

Hall, E. T. (1959). The silent language. New York: Doubleday.

Ishii, S. (2006). Complementing contemporary intercultural communication research with East Asian sociocultural perspectives and practices. China Media Research, 2(1), 13-20.

Marginson, S. (2014). Student self-formation in international education. Journal of Studies in International Education, 18(1), 6-22. https://doi.org/10.1177/1028315313513036

Nguyễn Hòa (2017). Giá trị văn hóa: Một số hàm ý cho nghiên cứu ngôn ngữ trên cơ sở giá trị văn hóa và giao tiếp liên văn hóa. Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, 34(1), 1-15.

Nguyễn Quang (2017). Năng lực giao tiếp liên văn hoá: Một mô hình đề xuất. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, 33(5), 1-14.

Nguyễn Thị Thúy Lan (2020). Từ tầm quan trọng của năng lực giao tiếp liên văn hóa đến việc xác định lại mục tiêu cho người học tiếng Anh ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh,

(8), 1521-1528.

Phan Hoàng Danh (2021). Nghiên cứu nâng cao kĩ năng giao tiếp với người nước ngoài cho sinh viên khối ngành Công nghệ. Kỉ yếu hội thảo khoa học “Đào tạo đáp ứng nhu cầu xã hội và hội nhập quốc tế theo mô hình CDIO”. NXB Tài chính, tr 209-212.

Spencer-Oatey, H., & Franklin, P. (2009). Intercultural interaction: A multidisciplinary approach to intercultural communication. Palgrave Macmillan.

Trường Đại học Hà Nội (2022). Tham luận: Quản lí sinh viên quốc tế tại cơ sở giáo dục đại học Việt Nam - kinh nghiệm từ Trường Đại học Hà Nội. Hội nghị tổng kết công tác tiếp nhận, đào tạo và quản lí lưu học sinh nước ngoài học tập tại Việt Nam giai đoạn 2016-2021 và phương hướng thực hiện giai đoạn 2022-2030.

Weinert, F. E. (2001). Vergleichende leistungsmessung in schulen-eine umstrittene Selbstverständlichkeit. In Leistungsmessungen in schulen (pp. 17-32). Beltz.

Wiseman, R.L. (2002). Intercultural communication competence. In W. B. Gudykunst, & B. Mody (Eds.), Handbook of international and intercultural communication (2nd ed.), (pp. 207-224). Thousand Oaks, CA: Sage.

Ying, Y. W., & Liese, L. H. (1991). Emotional well-being of Taiwan students in the US: An examination of pre- to post-arrival differential. International Journal of Intercultural Relations, 15(3), 345-366. https://doi.org/10.1016/0147-1767(91)90007-4

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. N., Nguyễn, T. T., Nguyễn, N. T., & Đặng, H. G. . (2025). Năng lực giao tiếp liên văn hóa của sinh viên việt nam và sinh viên quốc tế: Một nghiên cứu tại Trường Đại học Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 295–301. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3400

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả