Dạy học theo dự án trong đào tạo cho sinh viên ngành Dược: Nghiên cứu tại Trường Đại học Thành Đô

Các tác giả

  • Phan Thị Thanh Thảo Trường Đại học Thành Đô
  • Trần Thị Thu Trang Trường Đại học Thành Đô

Tóm tắt

In the current context of Vietnamese higher education, the project-based learning (PBL) approach has been receiving significant attention, particularly in many application-oriented universities. This study aims to evaluate the implementation of PBL at Thanh Do University through the development project of the Double2N herbal tea product. The results indicate that the PBL method has enhanced students' learning effectiveness, improved their ability to apply theoretical knowledge to practice, and developed essential skills such as problem-solving, teamwork, and critical thinking. Students participating in the project expressed high levels of interest and motivation, with 80% stating that PBL contributed to improving their learning outcomes. However, the study also highlights several challenges in the PBL implementation process, including resource requirements, difficulties in project design and management, as well as conducting the evaluation of learning outcomes. The study suggest that in order to optimize the effectiveness of this method, it is necessary to establish a detailed plan, allocate appropriate resources, provide faculty training, increase student participation, and set up a comprehensive evaluation system. As a result, PBL can maximize its productiveness in enhancing the quality of education and meeting the demands of the labor market.

Tài liệu tham khảo

Bộ Y tế (2020). Dược điển Việt Nam V. NXB Y học.

Brown, A., & Bauer, M. (2021). Merging Engineering Education with Service-Learning: How Community Based Projects Encourage Socially Conscious Engineers. Athens Journal of Education, 8(1), 9-21.

Helle, L., Tynjälä, P., & Olkinuora, E. (2006). Project-based learning in post-secondary education–theory, practice and rubber sling shots. Higher Education, 51, 287-314.

Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277.

Lee Jean, Blackwell, S., Drake, J., & Moran, K. A. (2014). Taking a leap of faith: Redefining teaching and learning in higher education through project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(2), https://doi.org/10.7771/1541-5015.1426

Lê Thị Kiều Nhi, Nguyễn Trương Trưởng (2020). Tổ chức dạy học theo dự án trong dạy học “Lập trình hướng đối tượng” cho sinh viên Cao đẳng nghề Tin học ứng dụng tại Trường Cao đẳng Sư phạm Quảng Trị. Tạp chí Giáo dục, 474, 43-47.

Mihic, M., & Zavrski, I. (2017). Professors’ and students’ perception of the advantages and disadvantages of project based learning. International Journal of Engineering Education, 33(6), 1737-1750.

Nguyễn Văn Tuấn (2021). Tổ chức dạy học dự án “Một số ứng dụng của phương trình vi phân” trong dạy học môn toán cao cấp cho sinh viên khối ngành Kĩ thuật. Tạp chí Giáo dục, 496, 14-19.

Nguyễn Văn Tuấn (2022). Tổ chức dạy học theo dự án trong môn Toán cao cấp cho sinh viên đại học khối ngành Kĩ thuật. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Pan, G., Seow, P.-S., Shankararaman, V., & Koh, K. (2021). An exploration into key roles in making project-based learning happen: Insights from a case study of a university. Journal of International Education in Business, 14(1), 109-129.

Tamim, S. R., & Grant, M. M. (2013). Definitions and Uses: Case Study of Teachers Implementing Project-based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 7(2). https://doi.org/10.7771/1541-5015.1323

Đã Xuất bản

31.12.2024

Cách trích dẫn

Phan, T. T. T., & Trần, T. T. T. (2024). Dạy học theo dự án trong đào tạo cho sinh viên ngành Dược: Nghiên cứu tại Trường Đại học Thành Đô. Tạp Chí Giáo dục, 24(13), 354–359. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3476

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả