Công bố khoa học về văn hóa nhà trường giai đoạn 2000-2024: Thống kê và phân tích dữ liệu từ Scopus

Các tác giả

  • Trần Thị Thanh Vân Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Thị Hương Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Thị Nhị Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

School culture is defined as the cultural environment in the school, or as the cultural nature of the teaching and learning environment. School culture is also considered a set of universally recognised basic principles in the school, which are applied to solve problems that arise in the organization when necessary, to ultimately adapt to external changes as well as create cohesion and integration within the school. This study provides extensive research insights into school culture, including authors, journals, countries and references using the Scopus database from 2000 to 2024 with 2900 studies on school culture. The researcher conducted a bibliometric analysis with the support of the Bibliometrix tool in Rstudio application and VOSviewer software. The analysis results are summarized through data tables and visualized with images. It is found out that the United States was the leading country in terms of publication volume, and the magazine “Teaching and Teacher Education” was the most prolific journal on school culture over the period in question. However, this study only exploits data from the Scopus database, so the analysis results may not cover all relevant published studies. Further studies can supplement data from other sources to increase the objectivity of the research results.

Tài liệu tham khảo

Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.

Chiu, W.-T., & Ho, Y.-S. (2007). Bibliometric analysis of tsunami research. Scientometrics, 73, 3-17. https://doi.org/ 10.1002/leap.1381

Đặng Thành Hưng (2016). Văn hóa tổ chức và văn hóa nhà trường trong quản lí giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 124, 10-12.

Ellegaard, O., & Wallin, J. A. (2015). The bibliometric analysis of scholarly production: How great is the impact? Scientometrics, 105(3), 1809-1831. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1645-z

Nguyễn Duy Khánh (2023). Tổng quan văn hoá tổ chức qua phân tích trắc lượng thư mục bằng VOSviewer. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 311(2), 87-98. https://doi.org/10.33301/jed.vi.1206

Peterson, K. D., & Deal, T. E. (1998). How leaders influence the culture of schools. Educational Leadership, 56(1), 28-30. https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1799-2/40

Pham, D. B., Tran, T., Le, H. T. T., Nguyen, N. T., Cao, H. T., & Nguyen, T. T. (2021). Research on Industry 4.0 and on key related technologies in Vietnam: A bibliometric analysis using Scopus. Learned Publishing, 34(3), 414-428. https://doi.org/10.1002/leap.1381

Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25, 348.

Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80-91. https://doi.org/ 10.1016/j.tate.2007.01.004

Wagner, C. R. (2006). The school leader’s tool for assessing and improving school culture. Principal Leadership, 7(4), 41-44.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. T. V., Nguyễn, T. H., & Nguyễn, T. N. (2025). Công bố khoa học về văn hóa nhà trường giai đoạn 2000-2024: Thống kê và phân tích dữ liệu từ Scopus. Tạp Chí Giáo dục, 25(13), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3624

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>