Một số lí thuyết nghiên cứu động lực học tập của học sinh

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam/Nghiên cứu sinh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

Researching student motivation is crucial because it affects many facets of learning and academic achievement. Gaining insights into the purpose behind studying helps enhance students’ participation and performance in class. A literature review on the analysis of foundational ideas for understanding student motivation is provided in this article. The findings of the research indicate that self-determination theory, achievement goal theory, expectancy value and locus of control theory are the three most widely used strategies. The researchers examine the ideas and the relevance of motivational theories in each theory. The findings of this study can be used as a starting point for additional investigations into student motivation.

Tài liệu tham khảo

Abdullah, A. H., Misrom, N. S., Kohar, U. H. A., Hamzah, M. H., Ashari, Z. M., Ali, D. F., Samah, N. A., Tahir, L. M., & Rahman, S. N. S. A. (2020). The Effects of an Inductive Reasoning Learning Strategy Assisted by the GeoGebra Software on Students’ Motivation for the Functional Graph II Topic. IEEE Access, 8, 143848-143861.

Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.84.3.261

Bryan, R. R., Glynn, S. M., & Kittleson, J. M. (2011). Motivation, achievement, and advanced placement intent of high school students learning science. Science Education, 95(6), 1049-1065. https://doi.org/10.1002/sce.20462 Đào Duy Anh (2005). Từ điển Hán - Việt. NXB Văn hóa - Thông tin.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum. Đỗ Hữu Tài, Lâm Thanh Hiền, Nguyễn Thanh Lâm (2016). Các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên - ví dụ thực tiễn tại Trường Đại học Lạc Hồng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Lạc Hồng, 5, 1-6.

Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256

Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132.

Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, Article 101859. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101859

Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motivation (pp. 75-146). San Francisco: W.H. Freeman.

Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 461-475.

Gutman, L. M., & Schoon, I. (2013). The impact of non-cognitive skills on outcomes for young people - Literature review. The Education Endowment Foundation.

Harter, S. (1981). A scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Manual. University of Denver.

Hidayati, L. N., Utami, R., Wiyarsi, A., & Ikhsan, J. (2022). Analysis Students’ Learning Motivation on the Implementation of Direct Instruction Learning Model. Journal Penelitian Pendidikan IPA, 8(5), 2417-2422.

Hoàng Thị Mỹ Nga, Nguyễn Tuấn Kiệt (2016). Phân tích các nhân tố tác động đến động lực học tập của sinh viên kinh tế Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 46, 107-115.

Hội đồng Quốc gia chỉ đạo biên soạn Từ điển Bách khoa Việt Nam (1995). Từ điển Bách khoa Việt Nam 1 (A-Đ). Trung tâm Biên soạn Từ điển Bách khoa Việt Nam.

Jenifer, J. B., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2022). Studying while anxious: Math anxiety & effort-related costs during self-regulated exam preparation in college calculus. ZDM Mathematics Education, 55, 359-369.

Jones, B. D. (2018). Motivating students by design: Practical strategies for professors (2nd edition). CreateSpace Independent Publishing Platform.

Khalid, S., Gao, C., Lianyu, C., Lu, J., Xiuyu, L., & Tadesse, E. (2023). Exploring Chinese and Ethiopian higher VET adolescent learning motivation through the lens of self‑determination theory. PloS One, 18(5), e0285439.

König, H. (2023). Die Selbstbestimmungstheorie der Motivation am Beispiel des selbstorganisierten Seminars “Bildung von Unten” und der demokratischen Weiterbildung des Bildungskollektivs “kairós”. In P. H Wien, Forschungsperspektiven (pp. 157-164). LIT Verlag. https://doi.org/10.52038/9783643511324_15

Linnenbrink, E., & Pintrich, P. (2002). Motivation as an Enabler for Academic Success. School Psychology Review, 31(3), 313-327. https://doi.org/10.1080/02796015.2002.12086158

Meece, J. L., Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2006). Classroom goal structure, student motivation, and academic achievement. Annual Review of Psychology, 57, 487-503.

Middleton, J. A., & Spanias, P. A. (1999). Motivation for achievement in mathematics: Findings, generalizations, and criticisms of the research. Journal for Research in Mathematics Education, 30(1), 65-88. Nguyễn Thị Thúy Dung (2022). Động lực học tập của học sinh trung học phổ phông tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 22(13), 46-50.

Noels, K. A. (2023). Self-Determination Theory and Language Learning. In Richard M. Ryan (ed.), The Oxford Handbook of Self-Determination Theory (pp. 619-637). Oxford University Press. Phạm Minh Hạc (chủ biên, 2013). Từ điển Bách khoa - Tâm lí học, Giáo dục học Việt Nam. NXB Giáo dục Việt Nam.

Pintrich, P. R. (2003). A Motivational Science Perspective on the Role of Student Motivation in Learning and Teaching Contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686.

Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & Mckeachie, W. J. (1993). Reliability and Predictive Validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Mslq). Educational and Psychological Measurement, 53(3), 801-813. https://doi.org/10.1177/0013164493053003024

Schukajlow, S., Rakoczy, K. & Pekrun, R (2023). Emotions and motivation in mathematics education: Where we are today and where we need to go. ZDM Mathematics Education, 55, 249-267.

Schunk, D. H. (2003). Self-efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting, and self-evaluation. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19(2), 159-172.

Urdan, T. C., & Maehr, M. L. (1995). Beyond a Two-Goal Theory of Motivation and Achievement: A Case for Social Goals. Review of Educational Research, 65(3), 213-243. https://doi.org/10.3102/00346543065003213

Urdan, T., & Kaplan, A. (2020). The origins, evolution, and future directions of achievement goal theory. Contemporary Educational Psychology, 61, Article 101862. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101862

Wheeler, L. B., Thompson, K. V., Marbach-Ad, G., Sheehan, P., Bortiatynski, J. L., & Ghent, C. (2023). Factors Predicting the Extent to which STEM Students Value Cross-Disciplinary Skills: A Study across Four Institutions. CBE-Life Sciences Education, 22(2). https://doi.org/10.1187/cbe.22-06-0101

Wigfield, A., Muenks, K., & Eccles, J. S. (2021). Achievement motivation: What we know and where we are going. Annual Review of Developmental Psychology, 3(1), 87-111.

Wolters, C. A. (2004). Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Students’ Motivation, Cognition, and Achievement. Journal of Educational Psychology, 96(2), 236-250.

Yu, Z., Xu, W., & Sukjairungwattana, P. (2022). Motivation, Learning Strategies, and Outcomes in Mobile English Language Learning. The Asia-Pacific Education Researcher, 32, 545-560.

Zhou, L., & Li, J. J. (2023). The Impact of ChatGPT on Learning Motivation: A Study Based on Self-Determination Theory. Education Science and Management, 1(1), 19-29. https://doi.org/10.56578/esm010103

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.09.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H. (2024). Một số lí thuyết nghiên cứu động lực học tập của học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(17), 24–28. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2422

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>