Chất lượng dịch vụ đào tạo từ góc độ sự hài lòng của sinh viên: Một nghiên cứu tổng quan
Tóm tắt
As Vietnamese higher education faces pressure to innovate management practices and improve training quality to meet socio-economic development needs, there is an increasing focus on researching training service quality, particularly from the perspective of student satisfaction. This study systematically reviews literature on university training service quality in Vietnam from 2019 to 2024, following the PRISMA screening process. A total of 35 scientific works were selected for in-depth analysis. The findings highlight three significant trends: (1) There has been a shift from using SERVQUAL/SERVPERF models to education-specific models such as HEdPERF and HEISQUAL, along with a trend toward localization; (2) The quality of lecturers, training programs, and facilities consistently impacts student satisfaction, though the significance of each factor varies based on context; (3) Satisfaction levels significantly differ among student groups, influenced by academic year, type of institution (public vs. private, autonomous), and mode of training. Additionally, the review identifies a notable research gap in national surveys and longitudinal studies. It also points out limitations in linking assessment results to tangible quality improvement measures. The insights gained from this research provide scientific evidence for managing higher education quality in Vietnam and suggest potential directions for future research.
Tài liệu tham khảo
Abbas, M. (2020). HEISQUAL: A modern and valid scale for measuring service quality in higher education institutions. Studies in Educational Evaluation, 67, 100922. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100922
Abdullah, F. (2006). The development of HEdPERF: A new measuring instrument of service quality for the higher education sector. International Journal of Consumer Studies, 30(6), 569-581. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00480
.
Ao Thu Hoài, Trần Thị Tuyết Mai, Trần Vĩnh Hoàng, Phạm Thị Tuyết Nhung (2021). Ảnh hưởng của chất lượng dịch vụ đào tạo ngành Quản trị kinh doanh của trường Đại học Tài chính-Marketing đến sự hài lòng của sinh viên khoa Quản trị kinh doanh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 62, 62-80.
Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Clewes, D. (2003). A student-centred conceptual model of service quality in higher education. Quality in Higher Education, 9(1), 69-85. https://doi.org/10.1080/13538320308163
Cronin, J. J., & Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68. https://doi.org/10.2307/1252296
Đặng Mai Ngọc Huyền, Hoàng Anh Sơn, Trần Thị Thu Hương (2024). Các yếu tố ảnh hưởng tới sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ giáo dục đại học: Nghiên cứu tại Trường Đại học Phenikaa. Tạp chí Giáo dục, 24(21), 48-53.
Douglas, J., Douglas, A., & Barnes, B. (2006). Measuring student satisfaction at a UK university. Quality Assurance in Education, 14(3), 251-267.
Elliott, K., & Shin, D. (2002). Student satisfaction: An alternative approach to assessing this important concept. Journal of Higher Education Policy and Management, 24(2), 197-209.
Gronroos, C. (1984). A Service Quality Model and Its Marketing Implications. European Journal of Marketing, 18, 36-44.
Latif, K. F., Latif, I., Sahibzada, U. F., & Ullah, M. (2019). In search of quality: Measuring Higher Education Service Quality (HiEduQual). Total Quality Management & Business Excellence, 30(7-8), 768-791.
Lưu Hớn Vũ (2021). Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo trực tuyến tại Khoa Ngoại ngữ - Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh trong bối cảnh Covid-19. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 17(1), 76-88.
Nguyễn Hoàng Việt, Vũ Tuấn Dương (2022). Tác động của chất lượng dịch vụ giáo dục đến sự hài lòng của sinh viên các trường đại học công lập khối kinh tế và quản trị kinh doanh tại Việt Nam. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 295, 83-93.
Nguyễn Thanh Vũ, Bùi Quang Tâm (2020). Các yếu tố tác động đến sự hài lòng của sinh viên về các dịch vụ hỗ trợ đào tạo tại trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Công Thương, 22.
Nguyễn Thị Hồng Vân, Bùi Lê Vĩ Chinh, Đỗ Quang Dương, Chung Khang Kiệt, Tô Ngọc Nữ Như Ý, Lê Quan Nghiệm (2022). Xây dựng thang đo sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ đào tạo tại trường Cao đẳng Y tế Bình Định. Tạp chí Y học Việt Nam, 519(2), 345-350. https://doi.org/10.51298/vmj.v519i2.3613
Nguyen, A. N., Tran, N. H., Tran Chi, V. L., & Tran, C. V. (2020). Lao students’ perceptions towards the education service quality in a selected higher education institution in Central Vietnam. International Journal of Educational Sciences, 28(1-3), 63-71. https://doi.org/10.31901/24566322.2020/28.1-3.1119
Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. The McGraw-Hill Companies, Inc., New York.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
Senthilkumar, N., & Arulraj, A. (2011). SQM-HEI-a new instrument to measure service quality in Indian higher education institutions. International Journal of Educational Management, 25(2), 147-163.
Teeroovengadum, V., Nunkoo, R., Gronroos, C., Kamalanabhan, T. J., & Seebaluck, A. K. (2019). Higher Education Service Quality, Student Satisfaction and Loyalty: Validating the HESQUAL Scale and Testing an Improved Structural Model. Quality Assurance in Education, 27, 427-445.
Thân Thị Thùy Linh, Nguyễn Thị An (2022). Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên Khoa Du lịch đối với chất lượng dịch vụ đào tạo tại Trường Đại học Khánh Hòa. Tạp chí Công Thương, 18, 284-290.
Tô Anh Dũng, Dương Hoàng Kiệt, Nguyễn Đình Inh (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo tại Trường Đại học Công nghiệp Thực phẩm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Công nghệ và Thực phẩm, 21(3), 191-205.
Trần Thị Thái Hà, Hoàng Thanh Huyền (2019). Các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo chuyên ngành Kế toán - Kiểm toán tại Học viện Ngân hàng. Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng, 213, 65-76.
Vũ Tuấn Dương, Trần Sỹ Nguyên, Phạm Thị Dung (2020). Thực trạng một số nhân tố tác động đến sự hài lòng của sinh viên đối với chương trình đào tạo ngành Du lịch của Trường Đại học Đại Nam. Tạp chí Công Thương, 12.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









