Chất lượng dịch vụ giáo dục đại học: Quan điểm và mô hình đánh giá

Các tác giả

  • Bùi Đức Quý Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Trần Thị Thu Hương Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hải Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Phạm Thị Lan Hương Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Trọng Đức Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In the context of higher education increasingly expanding in scale and playing a strategic role in developing high-quality human resources in Vietnam as well as around the world, assessing the quality of higher education services has become an urgent requirement to ensure the effectiveness and sustainability of the system. Through assessment activities, training institutions can accurately identify the strengths and weaknesses in their educational service delivery process, thereby proposing targeted improvement solutions to enhance the learner experience and the effectiveness of school operations. The article focuses on analyzing popular approaches in assessing the quality of higher education services today, introducing some highly applicable assessment models, and proposing recommendations to improve the quality of educational services. The significance of the article lies in providing important theoretical and practical bases for higher education institutions to systematically formulate policies that enhance the quality of service, better meet the needs and expectations of learners, and thereby contribute to national social and economic development, in the spirit of “education as the top national policy”.

Tài liệu tham khảo

Abbas, J. (2020). HEISQUAL: A modern approach to measure service quality in higher education institutions. Studies in Educational Evaluation, 67, 100933. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100933

Abdullah, F. (2006). Measuring service quality in higher education: HEdPERF versus SERVPERF. Marketing Intelligence & Planning, 24(1), 31-47. https://doi.org/10.1108/02634500610641543

Ali, F., Zhou, Y., Hussain, K., Nair, P., & Ragavan, N. A. (2021). Does higher education service quality affect student satisfaction, image, and loyalty? A study of international students in Malaysian public universities. Quality Assurance in Education, 29(1), 123-140.

Bonstingl, J. J. (1992). The quality revolution in education. Educational Leadership, 50(3), 4-9.

Bùi Đức Quý, Nguyễn Thị Hải, Nguyễn Trọng Đức (2024). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của giảng viên về dịch vụ cơ sở vật chất Trường Đại học Điều dưỡng Nam Định. Tạp chí Giáo dục, 24(20), 47-52.

Cheng, Y. C., & Tam, W. M. (1997). Multi‐models of quality in education. Quality Assurance in Education, 5(1), 22-31. https://doi.org/10.1108/09684889710156558

Chua, C. (2004). Perception of quality in higher education. Proceedings of the Australian Universities Quality Forum 2004, 181-187.

Cronin, J. J., & Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: a reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68. https://doi.org/10.1177/002224299205600304

Crosby, P. B. (1979). Quality is free: The art of making quality certain. New York, NY: McGraw-Hill.

Deming, W. E. (1986). Out of the crisis. Cambridge, MA: MIT Center for Advanced Educational Services.

Độ Lê (2015). Đánh giá chất lượng dịch vụ theo mô hình SERVQUAL. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 18(4), 89-100.

Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34. https://doi.org/10.1080/0260293930180102

Hill, F. M. (1995). Managing service quality in higher education: the role of the student as primary consumer. Quality Assurance in Education, 3(3), 10-21. https://doi.org/10.1108/09684889510093497

Ho, S. K., & Wearn, K. (1996). A TQM model for enabling student learning. Innovations in Education and Training International, 33(3), 178-184. https://doi.org/10.1080/1355800960330305

Lê Hiếu Học (2017). Áp dụng TQM trong trường đại học: Vai trò của giảng viên và quan điểm chú trọng sinh viên. Tạp chí Công thương. https://tapchicongthuong.vn/ap-dung-tqm-trong-truong-dai-hoc--vai-tro-cua-giang-vien-va-quan-diem-chu-trong-sinh-vien-27410.htm

Lê Yên Dung (2009). Vận dụng thuyết quản lí chất lượng tổng thể (TQM) trong quản lí chất lượng nghiên cứu khoa học ở Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học xã hội và nhân văn, 25(1), 25-33.

Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-Performance analysis. Journal of Marketing, 41(1), 77-79. https://doi.org/10.1177/002224297704100112

Moore, P., Diliberti, M. K., Simmons, I., Schwartz, H. L., & Jackson, B. A. (2025). Safety and Security at Institutions of Higher Education: Understanding Trends, Practices, and Future Needs (RR‑A2999‑1). RAND Corporation.

Nguyễn Hoàng Việt, Vũ Tuấn Dương (2022). Tác động của chất lượng dịch vụ giáo dục đến sự hài lòng của sinh viên các trường đại học công lập khối kinh tế và quản trị kinh doanh tại Việt Nam. Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 295, 83-93.

Nguyễn Huy Phong, Phạm Ngọc Thúy (2007). SERVQUAL hay SERVPERF - Một nghiên cứu so sánh trong ngành siêu thị bán lẻ Việt Nam. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 10(8), 15-24.

Nguyễn Phương Nga (2011). Bàn về các tiêu chí đánh giá chất lượng giáo dục đại học. Tạp chí Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội, 27(1), 59-65.

Nguyễn Thành Long (2006). Sử dụng thang đo SERVPERF để đánh giá chất lượng đào tạo đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 9, 47-55.

O’Neill, M. A., & Palmer, A. (2004). Importance‐performance analysis: a useful tool for directing continuous quality improvement in higher education. Quality Assurance in Education, 12(1), 39-52. https://doi.org/10.1108/09684880410517423

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(4), 41. https://doi.org/10.2307/1251430

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40. http://ci.nii.ac.jp/naid/10011053911

Rust, R. T., & Oliver, R. L. (Eds.). (1994). Service quality: New directions in theory and practice. SAGE Publications.

Sambasivam, S. S., Karuppiah, K., Subramaniam, K., Praveena, S. M., & Abidin, E. Z. (2017). Potential safety risks in schools: Ensuring the safety of our precious ones. Annals of Tropical Medicine and Public Health, 10(3), 580-585. https://doi.org/10.4103/atmph.atmph_81_17

Trần Xuân Kiên (2009). Đánh giá sự hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo tại Trường Đại học Kinh tế và Quản trị kinh doanh - Đại học Thái Nguyên. Viện Đảm bảo Chất lượng Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.

Zeithaml, V. A. (1987). Defining and relating price, perceived quality, and perceived value. Journal of Marketing, 52(3), 2-22. https://doi.org/10.1177/002224298705100302

Tải xuống

Đã Xuất bản

07.10.2025

Cách trích dẫn

Bùi, Đức Q., Trần, T. T. H., Nguyễn, T. H., Phạm, T. L. H., & Nguyễn, T. Đức. (2025). Chất lượng dịch vụ giáo dục đại học: Quan điểm và mô hình đánh giá. Tạp Chí Giáo dục, 25(19), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4152

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>