Các yếu tố ảnh hưởng tới sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ giáo dục đại học: Nghiên cứu tại Trường Đại học Phenikaa

Các tác giả

  • Đặng Mai Ngọc Huyền Trường Đại học Phenikaa/Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Hoàng Anh Sơn Trường Đại học Văn hóa, Thể thao và Du lịch Thanh Hóa
  • Trần Thị Thu Hương Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The quality of higher education services is essential in attracting and retaining students seeking higher education opportunities. Research on the quality of higher education services is one of the most popular educational studies today worldwide and in Vietnam. This article examines the factors affecting student satisfaction with the quality of educational services at Phenikaa University based on a survey of 401 students and using multiple linear regression analysis to test the hypotheses. The results show four factors affecting student satisfaction: tuition fees, lecturer quality, administrative services, and training programs. Of these, tuition fees are the most important factor affecting student satisfaction. This is an essential data source for higher education institutions and managers to develop solutions to improve and optimize the quality of higher education.

Tài liệu tham khảo

Alecke, B., & Mitze, T. (2012). Studiengebühren und das Wanderungsverhalten von Studienanfängern: eine panel-ökonometrische Wirkungsanalyse. Perspektiven der Wirtschaftspolitik, 13(4), 357-386.

Ali, F., Zhou, Y., Hussain, K., Nair, P. K., & Ragavan, N. A. (2016). Does higher education service quality effect student satisfaction, image and loyalty? A study of international students in Malaysian public universities. Quality Assurance in Education, 24(1), 70-94. https://doi.org/10.1108/QAE-02-2014-0008

Bảo Trung, Nguyễn Thị Tố Loan (2020). Chất lượng dịch vụ giáo dục đại học theo mô hình IPA tại Trường Đại học Tài chính - Marketing. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính-Marketing, 57, 52-62.

Bộ Khoa học và Công nghệ (2015). Tiêu chuẩn Quốc gia TCVN ISO 9000:2015: Hệ thống quản lí chất lượng - Cơ sở và từ vựng.

Çınkır, Ş., Yıldız, S., & Kurum, G. (2021). Development of Service Quality Scale in Higher Education: A Validity and Reliability study. Yuksekogretim Dergisi, 11(1), 161-173. https://doi.org/10.2399/yod.20.688862

Elliott, K. M., & Shin, D. (2002). Student Satisfaction: An alternative approach to assessing this important concept. Journal of Higher Education Policy and Management, 24(2), 197-209.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th edition). Pearson. Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Thống kê.

Kwek, C. L., Lau, T. C., & Tan, H. P. (2010). Education Quality Process Model and its influence on students’ perceived service quality. International Journal of Business and Management, 5(8). https://doi.org/10.5539/ijbm.v5n8p154

Mai Anh Vũ, Hà Thị Lan (2021). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên đối với chất lượng dịch vụ đào tạo tại Trường Đại học Văn hóa, Thể thao và Du lịch Thanh Hóa. Tạp chí Khoa học Thương mại, Trường Đại học Thương mại, 151, 80-88.

Moslehpour, M., Chau, K. Y., Zheng, J., Hanjani, A. N., & Hoang, M. (2020). The mediating role of international student satisfaction in the influence of higher education service quality on institutional reputation in Taiwan. International Journal of Engineering Business Management, 12. https://doi.org/10.1177/1847979020971955

Navarro, M. M., Iglesias, M. P., & Torres, P. R. (2005). A new management element for universities: satisfaction with the offered courses. International Journal of Educational Management, 19(6), 505-526. https://doi.org/ 10.1108/09513540510617454

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A, & Berry, L. L. (1988). Servqual: A multipleitem scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.

Pekkaya, M., Pulat, Ö., N.A., & Zeydan, L. (2023). Service quality determiners in higher education: the student’s perspective. International Journal of Services Economics and Management, 14(3), 270-300. https://doi.org/ 10.1504/ijsem.2023.132233

Phạm Thị Liên (2016). Chất lượng dịch vụ đào tạo và sự hài lòng của người học Trường hợp Trường Đại học Kinh tế, Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội: Kinh tế và Kinh doanh, 32(4), 81-89.

Saputra, F. E. (2020). Rekonseptualisasi Konstruk Kualitas Layanan Spesifik Pada Konteks Perguruan Tinggi. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 15(1), 49-64.

Tan, K. C., & Kek, S. W. (2004). Service quality in higher education using an enhanced SERVQUAL approach. Quality in Higher Education, 10(1), 17-24. https://doi.org/10.1080/1353832242000195032

Teeroovengadum, V., Kamalanabhan, T. J., & Seebaluck, A. K. (2016). Measuring service quality in higher education: Development of a hierarchical model (HESQUAL). Quality Assurance in Education, 24(2), 244-258.

Võ Văn Việt (2017). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng về chất lượng dịch vụ đào tạo: Một nghiên cứu từ cựu sinh viên Trường Đại học Nông Lâm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 14(4), 171.

Vũ Đức Tân (2021). Đo lường các yếu tố ảnh hưởng đến chất lượng dịch vụ đào tạo các trường đại học tư thục trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính - Marketing, 62, 93-105.

Wardi, Y., Abror, A., & Trinanda, O. (2018). The Marketing of Higher Education: Managing Student Loyalty Based on Tuition Fee Policy and Service Quality. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 19(2), 101-108.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.11.2024

Cách trích dẫn

Đặng, M. N. H., Hoàng, A. S., & Trần, T. T. H. (2024). Các yếu tố ảnh hưởng tới sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ giáo dục đại học: Nghiên cứu tại Trường Đại học Phenikaa. Tạp Chí Giáo dục, 24(21), 48–53. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2524

Số

Chuyên mục

Các bài báo