Dạy học khám phá trong môn Khoa học tự nhiên để phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh trung học cơ sở

Các tác giả

  • Sái Công Hồng Viện Khảo thí và Đánh giá chất lượng giáo dục, Hiệp hội Các trường Đại học, Cao đẳng Việt Nam
  • Lê Hải Mỹ Ngân Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Thị Thanh Tâm Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Hoàng Gia Khánh Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Đào Thị Hoàng Hoa Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

The competency to explore nature is one of three specific competencies to be formed and developed for students in teaching the Natural Sciences subject. This article proposes a classification framework and instructional guidelines for developing scientific inquiry competence in the science subjects, aligned with Vietnam’s 2018 General Education Curriculum. The framework was developed based on a synthesis of IBL theories, analysis of international curricula, and outcomes from an expert consensus procedure. The study identifies five core types of inquiry-based activities: (1) (formation of) basic skills; (2) observation and exploration; (3) secondary research; (4) experimentation; and (5) product development. These types are structured into a hierarchical model that reflects the vertical progression of students’ scientific inquiry competence. In addition, the article introduces a pedagogical guidance matrix using an open–close continuum for each competence indicator, clarifying the roles of teachers and students at various stages of inquiry. The proposed theoretical framework offers a foundation for lesson design, curriculum and assessment tools development in science education.

Tài liệu tham khảo

Ayuso Fernández, G. E., López-Banet, L., & Ruiz-Vidal, A. (2022). Students’ performance in the scientific skills during secondary education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18(10), em2165. https://doi.org/10.29333/ejmste/12444

AQA Education (2016). GCSE Combined Science: Trilogy (Specification 8464, Version 1.0, for exams 2018 onwards). AQA.

Baur, A., Baumgartner-Hirscher, N., Lehtinen, A., Neudecker, C., Nieminen, P., Papaevripidou, M., Rohrmann, S., Schiffl, I., Schuknecht, M., Virtbauer, L., & Xenofontos, N. (Eds.). (2022). Differentiation in inquiry-based learning: A differentiation tool with a focus on experimentation (1st ed.). Heidelberg University of Education. https://doi.org/10.5281/zenodo.6419564

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Brandon, R. (1994). Theory and experiment in evolutionary biology. Synthese, 99, 59-73.

Bruner, J. S. (1960). The process of education. Harvard University Press.

Cambridge Assessment International Education (CAIE). (2022). Cambridge IGCSE Co-ordinated Sciences (Double Award) 0654 syllabus for 2025, 2026 and 2027. Cambridge University Press & Assessment.

Chen, J.-H., Qin, L.-X. (2023). Expert consensus—promoting clinical excellence and ultimately benefitting patients. Hepatobiliary Surgery and Nutrition, 12(5), 743-745. https://doi.org/10.21037/hbsn-23-435

European Commission (2016). Strategies for Assessment of Inquiry Learning in Science (SAILS). CORDIS.

Government of Western Australia (2020). Types of science inquiry investigations.

Hoàng Mai Minh Quân, Phạm Nguyên Chương, Nguyễn Quốc Bảo, Nguyễn Thanh Loan (2023). Tổ chức dạy học khám phá nội dung “Công và năng lượng” nhằm phát triển năng lực Vật lí cho học sinh lớp 10 theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh: Khoa học Giáo dục, 20(8), 1353-1364. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.20.8.3410

Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 11. https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z

OECD (2023). PISA 2025 Science framework. https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/

Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., de Jong, T., van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C., Zacharia, Z. C., & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003

Wickham, R. J. (2019). Secondary analysis research. Journal of the Advanced Practitioner in Oncology, 10(4), 395-400. https://doi.org/10.6004/jadpro.2019.10.4.7

Wooding, S., Cullinane, A., & Erduran, S. (2020). Supporting the teaching of scientific methods in practical science. University of Oxford.

Yata, C., Ohtani, T., Isobe, M. (2020). Conceptual framework of STEM based on Japanese subject principles. International Journal of STEM Education, 7, 1-10. https://doi.org/10.1186/s40594-020-00213-2

Đã Xuất bản

20.08.2025

Cách trích dẫn

Sái, C. H., Lê, H. M. N., Nguyễn, T. T. T., Nguyễn, H. G. K., & Đào, T. H. H. (2025). Dạy học khám phá trong môn Khoa học tự nhiên để phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh trung học cơ sở. Tạp Chí Giáo dục, 25(16), 48–53. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3842

Số

Chuyên mục

Các bài báo