Tác động của kiểm định chất lượng giáo dục đến chương trình đào tạo ngành Công nghệ thông tin tại một số cơ sở giáo dục đại học
Tóm tắt
In response to the increasing demand for high-quality human resources in the field of Information Technology (IT) driven by the Fourth Industrial Revolution, this study examines the impact of educational quality accreditation on IT training programs at Vietnamese universities. Based on a survey of 206 relevant stakeholders, the research evaluates the influence of accreditation using a proposed model consisting of eight core factors. The results indicate that educational quality accreditation has a significantly positive impact on IT training programs. However, challenges remain regarding the effectiveness of post-accreditation improvements. Accordingly, the authors propose several recommendations to enhance and optimize the practical effectiveness of accreditation activities.
Tài liệu tham khảo
ASEAN University Network (2015). AUN-QA Manual for the implementation of the AUN-QA standard at
programme level (Version 3.0). https://www.aunsec.org
Bộ GD-ĐT (2012). Thông tư số 61/2012/TT-BGDĐT ngày 28/12/2012 ban hành quy định điều kiện thành lập và
giải thể, nhiệm vụ, quyền hạn của tổ chức kiểm định chất lượng giáo dục.
Bộ GD-ĐT (2013). Thông tư số 38/2013/TT-BGDĐT ngày 29/11/2013 ban hành quy định điều kiện thành lập và
giải thể, nhiệm vụ, quyền hạn của tổ chức kiểm định chất lượng giáo dục.
Bộ GD-ĐT (2016). Thông tư số 04/2016/TT-BGDĐT ngày 14/3/2016 ban hành Quy định về tiêu chuẩn đánh giá
chất lượng chương trình đào tạo các trình độ giáo dục đại học.
Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 04/2025/TT-BGDĐT ngày 17/02/2025 ban hành quy định về kiểm định chất lượng
chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.
Brennan, J., & Shah, T. (2000). Quality assessment and institutional change: Experiences from 14 countries. Higher
Education, 40(3), 331-349.
Chapman, D. W., & Adams, D. K. (2002). The quality of education: Dimensions and strategies. Hong Kong: Asian
Development Bank.
Gardner, J. (2012). Quality assessment practice. Assessment and Learning, 2, 103-121.
Koslowski III, F. A. (2006). Quality and assessment in context: A brief review. Quality Assurance in
Education, 14(3), 277-288.
Makhoul, S. A. (2019). Higher education accreditation, quality assurance and their impact to teaching and learning
enhancement. Journal of Economic and Administrative Sciences, 35(4), 235-250.
Nguyễn Hữu Cương, Phạm Thị Tuyết Nhung, Tạ Thị Thu Hiền, Phạm Thị Hương (2021). Nghiên cứu về các công
cụ bảo đảm chất lượng bên trong ở một số trường đại học trên thế giới và khuyến nghị cho Việt Nam. Tạp chí
Giáo dục, 493, 13-17.
Nguyễn Quang Tuấn (2023). Kiểm định chất lượng giáo dục trường trung học phổ thông giai đoạn 2025 - 2030. Tạp
chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(11), 42-48.
Noaman, A. Y., Ragab, A. H. M., Madbouly, A. I., Khedra, A. M., & Fayoumi, A. G. (2017). Higher education quality
assessment model: towards achieving educational quality standard. Studies in Higher Education, 42(1), 23-46.
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). The Assessment of Reliability. Psychometric Theory, 3, 248-292.
Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .