Hiệu quả phương pháp dạy học WEI4S trong việc bồi dưỡng năng lực chứng minh hình học cho học sinh lớp 9

Các tác giả

  • Dương Hữu Tòng Trường Đại học Cần Thơ
  • Lê Hoàng Huân Trường Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

Originating from the reality that many students struggle to apply knowledge in geometric proofs, there is a growing need to innovate more effective teaching methods. This study aims to evaluate the effectiveness of the WEI4S teaching method (Worked-out Examples Involving 4 Stages) in enhancing ninth-grade students’ geometry proof competence, compared to traditional instruction. Based on cognitive load theory, the WEI4S approach involves four stages: analysis, explanation, verification, and application. A quasiexperimental design was conducted with 79 ninth-grade students at Long Trung Secondary School (Tien Giang Province), including 39 students in the experimental group and 40 in the control group. After three weeks of implementation, the experimental group showed significant improvements in both test scores and components of geometry proof competence. The initial results suggest that the WEI4S method is a promising approach for teaching geometric proof at the lower secondary level.

Tài liệu tham khảo

Atkinson, R. K., Derry, S. J., Renkl, A., & Wortham, D. (2000). Learning from examples: instructional principles from the worked examples research. Review of Educational Research, 70(2), 181-214. https://doi.org/10.3102/00346543070002181

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Chen, O., Retnowati, E., & Kalyuga, S. (2019). Effects of worked examples on step performance in solving complex problems. Educational Psychology, 39(2), 188-202. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1515891

Đỗ Đức Bình (2023). Một số biện pháp phát triển chương trình ở cấp độ lớp học cho giáo viên trong dạy học mạch kiến thức Hình học ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 23(9), 1-4.

Kiều Thu Linh (2019). Dạy học phát triển năng lực Toán cho học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 23, 63-67.

Nguyễn Dương Hoàng, Phan Thị Hoàng Oanh (2024). Phát triển năng lực chứng minh toán học cho học sinh lớp 8 qua dạy học chủ đề tam giác đồng dạng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 13(02S), 152-160.

Nguyễn Lê Trường Sơn (2019). Nâng cao khả năng diễn đạt và trình bày suy luận chứng minh hình học của học sinh trung học cơ sở thông qua tổ chức hoạt động trên bảng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 54, 126-135.

Niss, M. (2003). Mathematical Competencies and the Learning of Mathematics: The Danish KOM, Project. In: Gagatsis, A./Papastavridis, S. (Eds), 3rd Mediterranean Conference on Mathematical Education. Athens: The Hellenic Mathematical Society, pp. 115-124.

Özcan, Z. Ç. (2024). Evaluating the impact of the WEI4S instructional approach on middle school students’ algebraic problem-solving skills. Education Sciences, 14(1), 102-122. https://doi.org/10.3390/educsci14010102

Pershan, M. (2023). Teaching Math with Examples. John Catt.

Ward, M., & Sweller, J. (1990). Structuring effective worked examples. Cognition and Instruction, 7(1), 1-39.

Yadav, V. (2023). An introduction to cognitive load theory. In R. Ghosh et al. (Eds.), Cognitive load: A learning-teaching perspective (pp. 30-45). ABS Books, Delhi.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Dương, H. T., & Lê, H. H. (2025). Hiệu quả phương pháp dạy học WEI4S trong việc bồi dưỡng năng lực chứng minh hình học cho học sinh lớp 9. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 125–131. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3977

Số

Chuyên mục

Các bài báo