Nghiên cứu hiệu quả của biện pháp phát triển năng lực dạy học chứng minh cho sinh viên sư phạm Toán ở Trường Sư phạm – Đại học Cần Thơ
Tóm tắt
In the high school Mathematics program, teaching proof not only plays the role of a core knowledge content but also an important means to train logical thinking, develop the ability to argue rigorously, and improve students’ problem-solving competency. This raises an urgent need to develop measures to enhance the competence of teaching proof for pre-service mathematics teachers during their training process, so that they can better meet the professional requirements upon graduation. The research was conducted using a pre-experimental design with a group of 27 pre-service mathematics teachers from the School of Education at Can Tho University. This group was then subjected to intervention measures to develop teaching proof competency. Data analysis was performed using JASP software, version 0.19.3.0, on a Windows operating system, utilizing statistical tests, such as the paired sample t-test and the Wilcoxon non-parametric test. The results showed a significant improvement in their teaching competence after the intervention, confirming the feasibility and effectiveness of the proposed measures.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/9/2018 ban hành Chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.
Dumas, B., & McCarthy, J. E. (2008). Transition to higher mathematics. University of Washington & Washington University in St. Louis.
Hanna, G., & Knipping, C. (2020). Proof in mathematics education, 1980-2020: An overview. Journal of Educational Research in Mathematics, 30(S), 1-13. https://doi.org/10.29275/jerm.2020.08.sp.1.1
Nguyễn Lê Trường Sơn (2013). Nâng cao khả năng diễn đạt và trình bày suy luận chứng minh hình học của học sinh trung học cơ sở thông qua tổ chức hoạt động trên bảng. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 54, 126-135.
Niss, M. (2003). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In A. Gagatsis & S. Papastaviridis (Eds.), 3rd Mediterranean Conference on Mathematical Education (pp. 115-124). Athens, Greece: Hellenic Mathematical Society and Cyprus Mathematical Society.
Phan Anh Hùng (2017). Phát triển năng lực dạy học cho sinh viên đại học ngành Sư phạm Toán. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 139, 49-52.
Shukla, S. (2014). Teaching Competency, Professional Commitment and Job Satisfaction - A Study of Primary School Teachers. Miranda House, University of Delhi, India.
Strunk, K. K., & Mwavita, M. (2024). Design and Analysis in Quantitative Educational Research: Univariate Designs in SPSS. Taylor & Francis.
Stylianides, A. J. (2007). Proof and proving in school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 38(3), 289-321.
Trần Thị Hải Yến (2015). Quản lí bồi dưỡng năng lực dạy học cho giáo viên ở trường trung học cơ sở theo Chuẩn nghề nghiệp. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Venkataiah, S. (2002). Encyclopedia of Education for 21st Century. New Delhi, India: Anmol Publications Pvt Ltd.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









