Đề xuất khung năng lực số của giảng viên ở trường đại học có đào tạo giáo viên tại Việt Nam

Các tác giả

  • Nghiêm Thị Thanh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Thị Thu Hiền Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • La Đức Minh Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Thị Lan Ngọc Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Mai Thị Khuyên Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Lê Thanh Huy Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

The development of digital competence among lecturers at universities offering teacher education programs is a critical factor in fostering a highquality workforce capable of meeting labour market demands in the context of digital transformation. This study adopts a theoretical research approach to synthesize and analyse published findings on digital competence, lecturers’ digital competence, and the digital competence of lecturers in teacher education institutions in Vietnam. The research results identify an overarching digital competence framework, a lecturers’ digital competence framework, and the specific characteristics of lecturers in teacher education institutions, thereby proposing a digital competence framework for lecturers at universities with teacher education programs in Vietnam. This proposed framework comprises five components: (1) professional competence; (2) competence in conducting scientific research within a digital education environment; (3) digital pedagogical competence; (4) competence in communication and collaboration within a digital education environment; and (5) professional ethics and values in a digital education environment. The study underscores the necessity of developing a digital competence framework for lecturers at teacher education universities to enable students to learn effectively in a digital environment and to facilitate their smooth transition into the workforce upon graduation.

Tài liệu tham khảo

Anh Thu, N., & Trang Huong, B. (2022). Recommendations to Develop Lecturers’ Digital Competence Framework in Vietnam. VNU Journal of Science: Policy and Management Studies, 38(3). https://doi.org/10.25073/2588-1116/vnupam.4407

Anusca Ferrari. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. European Commission.

Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/bjet.13045

Biggins, D., Holley, D., & Zezulkova, M. (2017). Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning, Self-Development and Well-being. EAI Endorsed Transactions on E-Learning, 4(13), 152742. https://doi.org/10.4108/eai.20-6-2017.152742

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 40/2020/TT-BGDĐT ngày 26/10/2020 quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp, bổ nhiệm và xếp lương đối với viên chức giảng dạy trong các cơ sở giáo dục đại học công lập.

Bùi Quang Hùng, Nguyễn Đông Phong, Phan Thị Bảo Quyên, Phan Tấn Lực, Lê Nhật Hạnh (2021). Hướng tới Đại học thông minh thông qua chuyển đổi số toàn diện: Trường hợp Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh. Trường Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh (Issue 36). http://digital.lib.ueh.edu.vn/handle/UEH/62520

Council of Australian University Librarians (CAUL). (2020). Digital Dexterity Framework.

Dang, T. D., Phan, T. T., Vu, T. N. Q., La, T. D., & Pham, V. K. (2024). Digital competence of lecturers and its impact on student learning value in higher education. Heliyon, 10(17). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e37318

De-Torres, E., Canaleta, X., Fonseca, D. & Alsina, M. (2024). Automated Monitoring of Human–Computer Interaction for Assessing Teachers’ Digital Competence Based on LMS Data Extraction. Sensors, 24(11), 3326.

Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., & García-Martínez, I. (2022). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education, 45(4), 513-531. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827389

Ghomi, M., & Redecker, C. (2019). Digital competence of educators (DigCompedu): Development and evaluation of a self-assessment instrument for teachers’ digital competence. CSEDU 2019 - Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education, 1, 541-548. https://doi.org/10.5220/0007679005410548

Gong, C., & Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217

Hoang, T. S., Nguyen, M. L. T., Pham, L. N., Nguyen, T. H. T., & Nguyen, L. T. (2022). Digital Competence of Lecturers at the Universities of Education: In the Context of Education Digital Transformation Vietnam. International Journal of Information and Education Technology, 12(10), 1085-1089.

Ilomäki, L., Kantosalo, A., & Lakkala, M. (2011). What is digital competence? http://linked.eun.org/web/guest/in-depth3

Martín-Párraga, L., Llorente-Cejudo, C., & Barroso-Osuna, J. (2023). Self-Perception of Digital Competence in University Lecturers: A Comparative Study between Universities in Spain and Peru According to the DigCompEdu Model. Societies, 13(6). https://doi.org/10.3390/soc13060142

Nguyễn Thị Lan Phương, Lê Thị Thu Hiền (2024). Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 7-12.

Nguyen, P. L., Nguyen, H. T. T., Truong, B. T., Mai, K. T., & Duc, M. La. (2024). Digital Competence for University Lecturers in Vietnam: A Case Study Result At 10 Universities. International Journal of Religion, 5(10), 26-42. https://doi.org/10.61707/y3867b46

Phạm Lê Cường (2024). Đặc trưng chất lượng đào tạo của các trường Đại học Sư phạm/khoa Sư phạm trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(8), 1-6. https://doi.org/10.15625/2615-8957/12410801

Thủ tướng Chính phủ (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 phê duyệt “Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030”.

Thủ tướng Chính phủ (2021). Quyết định số 127/QĐ-TTg ngày 26/01/2021 ban hành Chiến lược quốc gia về nghiên cứu, phát triển và ứng dụng Trí tuệ nhân tạo đến năm 2030.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022 - 2025, định hướng đến năm 2030”.

Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 142/QĐ-TTg ngày 02/02/2024 phê duyệt chiến lược dữ liệu quốc gia đến năm 2030.

Trần Công Phong, Nguyễn Trí Lân, Chu Thuỳ Anh, Trương Xuân Cảnh, Nguyễn Thị Hồng Vân, Lương Việt Thái, Đỗ Đức Lân (2021). Chuyển đổi số trong giáo dục đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 17(5), 1-10.

Trịnh Thuý Giang (2017). Quá trình phát triển năng lực dạy học của giảng viên đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam: Nghiên cứu lí luận, 137, 34-39.

Uerz, D. C., Kral, M. H., Gorissen, P. J. B., Van der Neut, I., Van Zanten, M., Tondeur, J., ... & Howard, S. (2021). A framework for digital competences of lectures.

UNESCO. (2018). A global framework of reference on digital literacy. UNESCO Institute for Statistics.

ViVek, A. B. (2019). Digital History. School of Distance Education University of Calicut.

Vrana, J., & Singh, R. (2021). Digitization, Digitalization, and Digital Transformation. In Handbook of Nondestructive Evaluation 4.0 (pp. 1-17). Springer International Publishing.

Đã Xuất bản

03.10.2025

Cách trích dẫn

Nghiêm, T. T., Lê, T. T. H., La, Đức M., Nguyễn, T. L. N., Mai, T. K., & Lê, T. H. (2025). Đề xuất khung năng lực số của giảng viên ở trường đại học có đào tạo giáo viên tại Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(6), 450–456. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4140

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 3 > >>