Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành
Tóm tắt
In today's digital age, fostering digital competencies for lecturers at universities has become extremely necessary. Mastering digital skills and technologies not only helps teachers interact effectively with students, but also helps create rich and creative learning environments. At the same time, digital competency is also an important factor for lecturers to be able to research and apply advanced teaching methods, from using online platforms to data analysis to personalize students’ learning process. This article presents the current status of digital competencies of lecturers at Nguyen Tat Thanh University through a survey on 4 component lecturer competencies, thereby proposing a number of digital competencies developing measures for lecturers at Nguyen Tat Thanh University in the context of integration. The research result serves as a reference in implementing digital competency development activities for lecturers at higher education institutions.
Tài liệu tham khảo
Biggins, D., Holley, D. & Zezulkova, M. (2017). Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning, Self-Development and Well-being. EAI Endorsed Transactions on E-Learning, 4(13), 152742. https://doi.org/10.4108/eai.20-6-2017.152742
Khoruzha, L., Proshkin, V., Kotenko, O. & Smyrnova-Trybulska, E. (2010). Digital competence: Abilities of a lecturer and expectations of students (Ukrainian-Polish context). In E-learning and STEM Education (pp. 421-439) Publisher: Studio Noa for University of Silesia.
Nguyễn Phúc Quân (2023). Phát triển khung năng lực số cho giảng viên trong kỉ nguyên trí tuệ nhân tạo. Hội thảo Khoa học Quốc gia phát triển năng lực giảng viên trong bối cảnh chuyển đổi số, Trường Đại học Tây Nguyên, tr 254-261.
Nguyễn Thị Ngọc Ánh (2023). Ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy tiếng Anh tại Trường Đại học An Giang. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 1(284), 36-38.
Phan Thị Mai Trâm, Tiêu Bích San (2023). Nâng cao năng lực của giảng viên đại học thời chuyển đổi số. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng, 25, 139-146. https://doi.org/10.59294/HIUJS.25.2023.513
Santos, C., Pedro, N., & Mattar, J. (2022). Digital Competence of Higher Education Professors in the European Context: A Scoping Review Study. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(18), 222-242. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i18.31395
Uerz, D., van Zanten, M., van der Neut, I., Tondeur, J., Kral, M., Gorissen, P., & Howard, S. (2021). A digital competences framework for lecturers in higher education. Utrecht: Acceleration plan Educational innovation with IT, Creative Commons Attribution 4.0 International licence. https://www.versnellingsplan.nl/wp-content/uploads/2022/03/A-framework-for-digital-competences-of-lecturers.pdf
Wesselink, R., & Giaffredo, S. (2015). Competence-based education to develop digital competence. Encyclopaideia, 19(42), 25-42. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5537
Zitha, I., Mokganya, G. M., & Sinthumule, O. (2023). Lecturers’ Experiences with Digital Assessments and Continuity of Digital Transformation in the Higher Education. Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints202307.2037.v1
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .