Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành

Các tác giả

  • Nguyễn Lan Phương Trường Đại học Nguyễn Tất Thành
  • Lê Thị Thu Hiền Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

In today's digital age, fostering digital competencies for lecturers at universities has become extremely necessary. Mastering digital skills and technologies not only helps teachers interact effectively with students, but also helps create rich and creative learning environments. At the same time, digital competency is also an important factor for lecturers to be able to research and apply advanced teaching methods, from using online platforms to data analysis to personalize students’ learning process. This article presents the current status of digital competencies of lecturers at Nguyen Tat Thanh University through a survey on 4 component lecturer competencies, thereby proposing a number of digital competencies developing measures for lecturers at Nguyen Tat Thanh University in the context of integration. The research result serves as a reference in implementing digital competency development activities for lecturers at higher education institutions.

Tài liệu tham khảo

Biggins, D., Holley, D. & Zezulkova, M. (2017). Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning, Self-Development and Well-being. EAI Endorsed Transactions on E-Learning, 4(13), 152742. https://doi.org/10.4108/eai.20-6-2017.152742

Khoruzha, L., Proshkin, V., Kotenko, O. & Smyrnova-Trybulska, E. (2010). Digital competence: Abilities of a lecturer and expectations of students (Ukrainian-Polish context). In E-learning and STEM Education (pp. 421-439) Publisher: Studio Noa for University of Silesia.

Nguyễn Phúc Quân (2023). Phát triển khung năng lực số cho giảng viên trong kỉ nguyên trí tuệ nhân tạo. Hội thảo Khoa học Quốc gia phát triển năng lực giảng viên trong bối cảnh chuyển đổi số, Trường Đại học Tây Nguyên, tr 254-261.

Nguyễn Thị Ngọc Ánh (2023). Ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy tiếng Anh tại Trường Đại học An Giang. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 1(284), 36-38.

Phan Thị Mai Trâm, Tiêu Bích San (2023). Nâng cao năng lực của giảng viên đại học thời chuyển đổi số. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Quốc tế Hồng Bàng, 25, 139-146. https://doi.org/10.59294/HIUJS.25.2023.513

Santos, C., Pedro, N., & Mattar, J. (2022). Digital Competence of Higher Education Professors in the European Context: A Scoping Review Study. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 17(18), 222-242. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i18.31395

Uerz, D., van Zanten, M., van der Neut, I., Tondeur, J., Kral, M., Gorissen, P., & Howard, S. (2021). A digital competences framework for lecturers in higher education. Utrecht: Acceleration plan Educational innovation with IT, Creative Commons Attribution 4.0 International licence. https://www.versnellingsplan.nl/wp-content/uploads/2022/03/A-framework-for-digital-competences-of-lecturers.pdf

Wesselink, R., & Giaffredo, S. (2015). Competence-based education to develop digital competence. Encyclopaideia, 19(42), 25-42. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5537

Zitha, I., Mokganya, G. M., & Sinthumule, O. (2023). Lecturers’ Experiences with Digital Assessments and Continuity of Digital Transformation in the Higher Education. Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints202307.2037.v1

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.05.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, L. P., & Lê, T. T. H. (2024). Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp Chí Giáo dục, 24(9), 7–12. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1755

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>