Thực trạng hoạt động bồi dưỡng học sinh giỏi ở một số trường trung học cơ sở thuộc thành phố Bảo Lộc, tỉnh Lâm Đồng

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thu Huyền Trường Trung học cơ sở Quang Trung, Phường 2 Bảo Lộc, tỉnh Lâm Đồng
  • Nguyễn Bá Phu

Tóm tắt

In the context of educational reform and international integration, the enrichment of gifted students is an important strategy to identify, nurture, and develop students’ abilities, thereby contributing to the improvement of the quality of general education. This study examines the current situation of activities to enrich gifted students at six lower secondary schools in wards of Bảo Lộc City, Lâm Đồng Province, with the participation of 18 school administrators, 169 teachers, and 98 students. Data were collected through questionnaires combined with in-depth interviews, focusing on 4 components: objectives; content and curriculum; forms of implementation; and supportive conditions for activities to enrich gifted students. The findings show that activities to enrich gifted students are generally rated as “fairly good.” However, there remain limitations in fostering students’ thinking methods and self-study skills, diversifying forms of enrichment, as well as in supportive conditions and reward mechanisms. This study provides empirical evidence on the current situation of activities to enrich gifted students at lower secondary schools in the research area, serving as a basis for proposing solutions to improve the quality of this work in the future.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2023). Thông tư số 17/2013/TT-BGDĐT ngày 10/10/2023 ban hành Quy chế thi chọn học sinh giỏi quốc gia.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Diệu Quỳnh, Hoàng Phương Hạnh, Bùi Thị Thao, Đỗ Quyên (2021). Đào tạo trong trường trung học phổ thông chuyên từ góc nhìn của học sinh chuyên. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 39, 12-17.

Dương Hồng Ngọc (2023). Exploring learning needs of gifted EFL high school students in Vietnam. VNU Journal of Foreign Studies, 39(3), 102-127. http//doi.org/10.63023/2525-2445/jfs.ulis.5154

Georgia State Board of Education (2012). Rule 160-4-2-.38: Education program for gifted students. Georgia Department of Education. https://rules.sos.state.ga.us/gac/160-4-2-.38

Helsper, A., DeShon, L., Boylan, L. E., Galliher, J., & Rubenstein, L. D. (2025). Under pressure: Gifted students’ vulnerabilities, stressors, supports, and coping mechanisms within a high achieving high school. Behavioral Sciences, 15(2), 235. https://doi.org/10.3390/bs15020235

Lê Anh Vinh, Bùi Diệu Quỳnh, Hoàng Phương Hạnh, Phùng Thu Trang (2021). Khảo sát về trình độ đào tạo và thực tế triển khai một số hoạt động giảng dạy của giáo viên các trường trung học phổ thông chuyên. Tạp chí Giáo dục, 507, 1-6.

OECD (2023). Supporting High-Ability Students: Educational Strategies and Policies. Paris: OECD Publishing.

Phan Thị Tố Oanh, Bạch Ngọc Linh (2015). Thực trạng bồi dưỡng học sinh giỏi ở các trường trung học phổ thông chuyên vùng Đông Nam Bộ. Tạp chí Giáo dục, 361, 1-4.

Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2023). Principles for effective gifted education programs: International perspectives. MDPI Education Sciences, 13(4), 210. https://doi.org/10.3390/educsci13040210

UNESCO (2012). Policy Guidelines on Gifted and Talented Education. Paris: UNESCO.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. H., & Nguyễn, B. P. (2025). Thực trạng hoạt động bồi dưỡng học sinh giỏi ở một số trường trung học cơ sở thuộc thành phố Bảo Lộc, tỉnh Lâm Đồng. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 427–432. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4260

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

<< < 1 2