Kĩ năng lắng nghe thấu cảm của lãnh đạo doanh nghiệp: Nghiên cứu trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Trần Thuỵ Mỹ Hạnh Học viên cao học ngành Tâm lí học K31, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Bá Phu Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Empathic listening is not merely a common communication skill but also a strategic management tool that helps leaders gain deeper insights into employees' needs, desires, and emotions. This skill contributes to building trust, improving employee satisfaction, and creating a positive working environment - key factors that determine a business's sustainability. In addition to theoretical research, this article presents the current state of empathic listening skills among business leaders in Ho Chi Minh City. Based on a survey conducted with 141 business leaders, the results show that the level of empathic listening skills is generally rated as “Fairly Good.” Among the assessed factors, the element of “Presence” was rated higher than both verbal and non-verbal communication aspects. This finding serves as a basis for proposing measures to enhance empathic listening skills among business leaders in the studied area, thereby improving leadership effectiveness and organizational success.

Tài liệu tham khảo

Baron-Cohen, S. (2011). The empathizing-systemizing theory of sex differences and autism. The Psychologist, 24(8), 466-470.

Bodie, G. D. (2011). The active-empathic listening scale (AELS): Conceptualization and evidence of validity within the interpersonal domain. Communication Quarterly, 59(3), 277-295.

Brownell, J. (2012). Listening: Attitudes, principles, and skills (5th ed.). Pearson. Covey, S. R. (1989). The 7 habits of highly effective people. Free Press.

Davis, M. (1996). Empathy: A social psychological approach. Routledge. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books.

Mehrabian, A. (1972). Nonverbal communication. Aldine-Atherton. McLeod, D. (2011). An introduction to communication studies (4th ed.). Juta & Company Ltd.

Rogers, C. (1980). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. Houghton Mifflin Harcourt. Rogers, C., & Farson, R. (1987). Active listening. Martino Publishing.

Vũ Đình Khoa, Lưu Xuân Chính, Nguyễn Thị Mai Anh (2019). Tác động trí tuệ cảm xúc của lãnh đạo đến hiệu quả kinh doanh. Báo Khoa học và Công nghệ, 59(6C), 171-180.

Wood, J. T., Green, S. J., & West, L. K. (2009). Interpersonal communication: Everyday encounters (7th ed.). Cengage Learning.

Yalom, I. D., & Willis, A. (1995). The theory and practice of group psychotherapy (4th ed.). Basic Books.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Trần, T. M. H., & Nguyễn, B. P. (2025). Kĩ năng lắng nghe thấu cảm của lãnh đạo doanh nghiệp: Nghiên cứu trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 349–354. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3412

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả