Hoạt động dạy học môn Tiếng Anh ở trường tiểu học: nghiên cứu thực trạng tại huyện Củ Chi, Thành phố Hồ Chí Minh
Tóm tắt
To meet the demands of international integration, English language teaching in schools has become an urgent task. However, in Cu Chi district, Ho Chi Minh City, students' foreign language proficiency remains low, along with limited ability to use the language and communicate effectively. Therefore, it is essential to study the current state of English teaching to propose effective management solutions for improving the quality of teaching and learning in primary schools within the district. The results of a questionnaire survey of 118 managers and teachers and interviews with 5 managers, 10 teachers and 5 parents of students at some primary schools in Cu Chi district showed that, overall, English teaching activities in these schools have met the program's objectives, adhered to the curriculum content, and focused on innovative teaching methods. However, there are still some limitations. For example, some teachers did not meet the required professional qualifications, used outdated teaching methods, and lacked adequate facilities and teaching aids. This situation provides a critical basis for proposing appropriate management measures to improve the quality of English teaching and learning in primary schools in Cu Chi district.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tiếng Anh (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/ TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Broughton, G., Brumfit, C., Flavell, R., Hill, P., & Pincas, A. (2003). Teaching English as a foreign language. Abingdon-on-Thames: Routledge & Kegan Paul.
Cahyati, P., & Madya, S. (2019). Teaching English in Primary Schools: Benefits and Challenges. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 326, 395-400. Đỗ Thị Ngọc Hiền (2022). Định hướng phát triển năng lực trong Chương trình giáo dục phổ thông môn Tiếng Anh 2018. Tạp chí Giáo dục, 22(19), 8-13. Graddol, D. (2006). English Next. London: British Council.
Hoàng Văn Vân, Nguyễn Thị Chi, Hoàng Thị Xuân Hoa (2006). Đổi mới phương pháp dạy Tiếng Anh ở phổ thông ở Việt Nam. NXB Giáo dục.
Nguyễn Lộc, Phạm Nguyễn Trung Hậu (2021). Một số phương pháp dạy học tiếng Anh theo định hướng học tập trải nghiệm cho học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học quản lí giáo dục, 2(30), 74-82.
Nguyễn Thị Hồng Nhật, Đỗ Thị Thanh, Lưu Thị Hương, Nguyễn Thị Minh Phương, Trần Thị Minh Phương, Mai Thị Vân Anh (2023). Thực tiễn triển khai Chương trình giáo dục phổ thông 2018 môn Tiếng Anh: Góc nhìn từ giáo viên thực hiện chương trình. Tạp chí Giáo dục, 23(5), 58-63. Phòng GD-ĐT huyện Củ Chi (2023). Báo cáo tổng kết năm học 2022-2023.
Thủ tướng Chính phủ (2008). Quyết định số 1400/QĐ-TTg ngày 30/9/2008 phê duyệt Đề án “Dạy học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2008-2020”.
Uỷ ban nhân dân và Sở GD-ĐT Thành phố Hồ Chí Minh (2020). Đề án nâng cao năng lực Ngoại ngữ và Tin học cho học sinh phổ thông Thành phố Hồ Chí Minh.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .