Thiết kế hoạt động trải nghiệm nhằm phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trong dạy học phần “Sinh học cơ thể” (Sinh học 11)
Tóm tắt
To achieve the career orientation goals of the 2018 General Education Program, in teaching Biology in general and teaching the Biology section in particular, it is necessary to organize students to choose appropriate content and teaching methods so that students can develop their career orientation capacity. The article has systematized the core theoretical foundations of the concept and structure of career orientation capacity. Combined with the analysis of the content of the Biology section to determine the appropriate types of activities that can be used in the Experiential Activity cycle. On that basis, the article proposes a dynamic experience design process and illustrative examples to develop career orientation capacity for students in teaching the Biology section (Biology 11) with specific contents on the topic “Metabolism and energy conversion in organisms”. The research results contribute to providing a scientific and practical basis for innovating Biology teaching activities in the direction of vocational education, thereby supporting students to more clearly identify their learning orientation and choose suitable careers after high school.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình môn Sinh học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Dương Thị Kim Oanh, Khưu Thị Huỳnh Ngọc (2021). Một số vấn đề lí luận về dạy học trải nghiệm môn Sinh học 10. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 44, 21-26.
Lê Thị Cẩm Tú, Nguyễn Khoa Phòng (2023). Tổ chức dạy học dự án Vật lí 10 nhằm phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 6-11.
Lê Thị Duyên (2020). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Đình Xuân, Trần Thị Minh Đức (1998). Định hướng nghề nghiệp của học sinh và sinh viên các trường ở Hà Nội. Đề tài Khoa học Công nghệ cấp Bộ, mã số B94.05.07.
Ornstein, A. (2006). The frequency of hands-on experimentation and student attitudes toward science: A statistically significant relation (2005-51-Ornstein). Journal of Science Education and Technology, 15, 285-297.
Phạm Thị Hương, Nguyễn Thị Hiền (2023). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học môn Sinh học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(01), 44-50.
Phạm Thị Thanh Vân, Đinh Văn Dũng (2004). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh thông qua dạy học chuyên đề “Vật lí trong một số ngành nghề” (Vật lí 10). Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 10, 75-80.
Thomsen, R. (2014). A Nordic perspective on career competences and guidance - Career choices and career learning. Aarhus University.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









