Thiết kế chủ đề STEM: Làm phim hoạt hình “Đời sống của côn trùng” trong dạy học Khoa học lớp 5 với sự hỗ trợ của phần mềm Stop Motion Studio

Các tác giả

  • Dương Thị Minh Hoàng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Phan Đức Duy Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Nguyễn Thị Diệu Phương Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế
  • Trương Thị Quỳnh Anh Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

In this paper, we propose a process for designing a STEM topic: Creating the animation “Insect life”. This choice is driven not only by the natural appeal of the subject but also by the desire to develop a novel and creative teaching approach that significantly differs from traditional methods. Instead of approaching the content “insect reproduction” within the topic “Plants and Animals” in the 5th-grade Science curriculum through conventional teaching methods, we chose to have students explore this topic using the STEM teaching model through animation creation. This approach not only brings novelty and excitement to the learning process but also encourages students' creativity and critical thinking. We hope that this paper will provide a detailed overview of the design and implementation process of the animation project in STEM education, as well as propose a fresh and innovative approach to teaching Science to 5th-grade students.

Tài liệu tham khảo

Belland, B. R. (2017). Instructional scaffolding in STEM education: Strategies and efficacy evidence. Springer International Publishing AG Switzerland.

Bộ GD-ĐT (2023). Tài liệu dùng cho tập huấn triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp tiểu học theo Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023.

Farrokhnia, M., Meulenbroeks, R. F. G., & van Joolingen, W. R. (2020). Student-generated stop-motion animation in science classes: A systematic literature review. Journal of Science Education and Technology, 29, 797-812.

Lê Xuân Quang. (2017). Dạy học môn công nghệ phổ thông theo định hướng giáo dục STEM. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Nguyễn Thanh Nga (chủ biên), Phùng Việt Hải, Nguyễn Quang Linh, Hoàng Phước Muội (2017). Thiết kế và tổ chức chủ đề giáo dục STEM cho học sinh trung học cơ sở và trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

NSTA (2023). STEM education teaching and learning. https://www.nsta.org/nstas-official-positions/stem-education-teaching-and-learning

Trần Thị Gái, Nguyễn Thị Phương, Nguyễn Thị Hoài Thanh (2018). Thiết kế chủ đề giáo dục STEM trong dạy học phần “Chuyển hóa vật chất và năng lượng ở thực vật”, Sinh học 11 - trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 443, 59-64.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Dương, T. M. H., Phan, Đức D., Nguyễn, T. D. P., & Trương, T. Q. A. (2024). Thiết kế chủ đề STEM: Làm phim hoạt hình “Đời sống của côn trùng” trong dạy học Khoa học lớp 5 với sự hỗ trợ của phần mềm Stop Motion Studio. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 105–111. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2588

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả