So sánh Luật Giáo dục đại học 2012 và Luật Giáo dục đại học sửa đổi 2018: Khác biệt cơ bản, quản trị đại học, tự chủ đại học và đề xuất giải pháp

Các tác giả

  • Phan Trung Kiên Trường Đại học Thủ đô Hà Nội
  • Lê Phước Minh Viện Nghiên cứu châu Phi và Trung Đông
  • Đinh Tiến Dũng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Đức Ca Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

The documents of the 12th and 13th National Congress of Representatives underscore the tasks of accomplishing the national education system in the direction of open education, lifelong learning and building a learning society; fundamentally renovating the management of education and training, ensuring democracy and unity; increasing the autonomy and social responsibility of higher education institutions. The paper juxtaposes the 2012 Law on Higher Education with the 2018 amended Law on higher education in Vietnam to highlight the differences between the two laws, such as the self-governance of the university, encouraging innovation in higher education, the organization of higher education administration, etc. Finally, the paper offers solutions that would contribute to improving the quality of Vietnamese higher education, enhancing the brand and status of Vietnam’s higher education internationally and attracting investment into the field of higher education now and in the future. The research results help educational leaders, managers, faculty, students and society grasp the important changes in the state’s policy and management mechanisms related to higher education, thus making plans and strategies more appropriate in their educational and social activities; while also helping to enhance general awareness of the role and importance of higher learning in the country’s development strategy.

Tài liệu tham khảo

Babić, D., Kutlača, Đ., Živković, L., Štrbac, D., & Semenčenko, D. (2015). Evaluation of the quality of scientific performance of the selected countries of Southeast Europe. Scientometrics, 106(1), 405-434.

Chính phủ (2019). Nghị định số 99/2019/NĐ-CP ngày 30/12/2019 quy định chi tiết và hướng dẫn thi hành một số điều của Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học.

Coccia, M. (2008). Measuring scientific performance of public research units for strategic change. Journal of Informetrics, 2(3), 183-194. https://doi.org/10.1016/j.joi.2008.04.001

Gafield, E. (1955). Citation indexes for science: A new dimension in documentation through association of ideas. Science, 122(3159), 108-111. https://doi.org/10.1126/science.122.3159.108

Hirsch, J. E. (2005). An index to quantify an individual's scientific research output. Proceedings of the National Academy of Sciences, 102(46), 16569-16572.

Huisman, J. (2006). Conduct of governing bodies. Paper presented at the Governing bodies of higher education institutions: Roles and responsibilities, Paris.

Keinänen, M., Ursin, J., & Nissinen, K. (2018). How to measure students’ innovation competences in higher education: Evaluation of an assessment tool in authentic learning environments. Studies in Educational Evaluation, 58, 30-36. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.05.007

Li, M., & Yang, R. (2014). Governance reforms in higher education: A study of China. International Institute for Educational Planning.

Quốc hội (2012). Luật Giáo dục đại học. Luật số 08/2012/QH13, ban hành ngày 18/6/2012.

Quốc hội (2018). Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 19/11/2018.

Sabapathy, P. (2006). Different Models - Same Problems. Paper presented at the Governing bodies of higher education institutions: Roles and responsibilities, Paris.

Trung tâm Truyền thông Giáo dục (2021). Giáo dục đại học năm học mới: Tăng cường thích nghi, tiếp tục lộ trình đổi mới. https://moet.gov.vn/tintuc/Pages/tin-tong-hop.aspx? ItemID=7489

Trung tâm Truyền thông và Sự kiện (2023). Giáo dục đại học năm học 2022-2023: Khởi sắc từ sự kiên trì, bền bỉ. https://moet.gov.vn/giaoducquocdan/giao-duc-dai-hoc/Pages/default.aspx?ItemID=8732

Walters, C. (2006). Governing bodies of higher education institutions: Roles and responsibilities. Paris.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.09.2024

Cách trích dẫn

Phan, T. K., Lê, P. M., Đinh, T. D., & Nguyễn, Đức C. (2024). So sánh Luật Giáo dục đại học 2012 và Luật Giáo dục đại học sửa đổi 2018: Khác biệt cơ bản, quản trị đại học, tự chủ đại học và đề xuất giải pháp. Tạp Chí Giáo dục, 24(18), 12–17. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2443

Số

Chuyên mục

Các bài báo