Vận dụng lí thuyết giáo dục toán thực (RME) trong dạy học nội dung “Tìm một số khi biết số còn lại và hệ số tỉ lệ nghịch” (Toán 7)
Tóm tắt
Realistic Mathematics Education (RME) is a specialized instructional theory in mathematics that emphasizes the central role of “realistic” contexts in the learning process. Such contexts serve as a foundation for the development of mathematical concepts, tools, and procedures. They are the situations in which students can apply their knowledge, thereby gradually abstracting and generalizing it. The methods used in the article are the theoretical research method. This paper applies RME to the teaching of the topic “Finding a Number Given the Other and the Inverse Proportional Coefficient” (Mathematics Grade 7 ), to enhance students’ learning effectiveness. Our contribution is the proposal of a five-step instructional process and corresponding teaching strategies based on RME principles. The study provides valuable reference materials for teachers, while contributing to the improvement of teaching quality and students’ learning effectiveness.
Tài liệu tham khảo
Anggraini, R. S., & Fauzan, A. (2018). The influence of Realistic Mathematics Education (RME) approach on students’ mathematical communication ability. In 2nd International Conference on Mathematics and Mathematics Education 2018 (ICM2E 2018), 208-210. Atlantis Press.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Ferreira, S. M., & Bisognin, V. (2020). Construction of mathematical and financial concepts based on realistic mathematics education. Acta Scientiae, 22(5), 226-253.
Freudenthal, H. (1986). Didactical phenomenology of mathematical structures (Vol. 1). Springer Science & Business Media.
Freudenthal, H. (2012). Mathematics as an educational task. Springer Science & Business Media.
Gravemeijer, K. (1994). Educational Development and Developmental Research in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 25(5), 443-471.
Le, T. A. (2006). Applying realistic mathematics education in Vietnam: Teaching middle school geometry. Doctoral Dissertation, University of Potsdam.
Nguyễn Danh Nam (2020). Một số vấn đề về giáo dục toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, 487, 15-21.
Nguyễn Dương Hoàng, Phan Anh Tuấn (2024). Dạy học chủ đề ba đường Conic toán 10 theo định hướng kết nối toán học với thực tiễn. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Đồng Tháp, 13(01S), 54-64.
Nguyễn Tiến Đà, Nguyễn Thị Trang (2023). Quan điểm toán học hóa trong lí thuyết giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education-RME) và sự vận dụng trong dạy học giải tích cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hồng Đức, 63, 12-18.
Nguyễn Tiến Trung, Kim Anh Tuấn, Nguyễn Bảo Duy (2019). Vận dụng lý thuyết Giáo dục Toán học gắn với Thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, 458, 37-44.
Nguyen, Q. A., & Nguyen, N.-G. (2024). Horizontal and vertical mathematization processes of 10th grade students: The case of Law of Sines. Journal on Mathematics Education, 15(4), 1251-1276. https://doi.org/10.22342/jme.v15i4.pp1251-1276
Trần Cường, Nguyễn Thùy Duyên (2018). Tìm hiểu lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn và vận dụng xây dựng bài tập thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 165-169.
Treffers, A. (1991). Realistic Mathematics Education in primary school: On the The opening of the Freudenthal Institute. Utrecht: CD-Beta.
Treffers, A. (2012). Three dimensions: A model of goal and theory description in mathematics instruction - The Wiskobas Project (Vol. 3). Springer Science & Business Media.
Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Drijvers, P. (2014). Realistic Mathematics Education. Encyclopedia of Mathematics Education, 521-525. Dordrecht, Heidelberg, New York, London: Springer.
Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Drijvers, P. (2020). Realistic mathematics education. Encyclopedia of mathematics education, 713-717. Cham: Springer International Publishing.
Wahyudi, W. (2016). The development of realistic mathematics education (RME) model for the improvement of mathematics learnings of primary teacher education program (PGSD) students of teacher training and education faculty (FKIP) of Sebelas Maret University in Kebumen. Proceeding The 2nd International Conference On Teacher Training and Education Sebelas Maret University, 2(1), 369-381.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









