Vận dụng dạy học khám phá có hướng dẫn vào dạy học “Định lí Pythagore” (Toán 8)
Tóm tắt
The guided discovery learning method was introduced by Bruner in the early 1960s, based on the constructivist model and has been continuously developed to this day. This method is consistent with the 2018 General Education Program for Mathematics, which aims to create opportunities for students to experience and apply mathematics in practice, creating connections between mathematical ideas and between mathematics and practice. The study presents a guided discovery learning process of the Pythagorean theorem (Math 8) and illustrates this process in teaching the Pythagorean theorem to 8th grade students at a secondary school in Ho Chi Minh City. The experimental results show that students are interested in solving learning tasks and discovering the Pythagorean theorem themselves under the guidance of teachers. Qualitative analysis methods are used to evaluate the feasibility and effectiveness of the developed teaching process.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31(01), 21-32.
Honomichl, R. D., & Chen, Z. (2012). The role of guidance in children’s discovery learning. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 3(6), 615-622.
Huỳnh Bảo Ni, Phạm Sỹ Nam, Nguyễn Ngọc Hoàng An (2024). Vận dụng kĩ thuật Storytelling trong dạy học môn Toán: Trường hợp dạy học “Định lí Pythagore” ở lớp 8. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 10), 50-54. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2546
Istikomah, I., Utaminingsih, S., & Sumaji (2022). The effectiveness of guided inquiry on understanding mathematical concepts. ANP Journal of Social Science and Humanities, 3(2), 70-76. https://doi.org/10.53797/anp.jssh.v3sp2.9.2022
Johnson, A. (2017). Teaching strategies for all teachers. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
Katz, V. J. (2009). A history of mathematics: an introduction. Third Edition, Addison-Wesley.
Lavine, R. A. (2012). Guided Discovery Learning. In: Seel, N.M. (eds) Encyclopedia of the Sciences of Learning. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_526
Mayer, R. E. (2004). Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning? American Psychologist, 59(01), 14-19. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.1.14
McAskill, B., Watt, W., Ablett, S., Johnson, B., McInulty, G., Perry, T., Webb, M., Wunderlich, R., & Zarski, C. (2008). MathLinks 8. McGraw-Hill Ryerson.
Nguyễn Ái Quốc, Nguyễn Ngọc Giang, Đặng Huỳnh Như (2024). Vận dụng lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME) trong dạy học định lí Pythagoras (Toán 8). Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 4), 62-67. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1976
Nguyễn Ngọc Giang, Nguyễn Ái Quốc, Phạm Huyền Trang, Đặng Huỳnh Như (2024). Dạy học vận dụng định lí Pythagore vào giải bài toán thực tiễn ở lớp 8 theo lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn (RME). Tạp chí Giáo dục, 24(19), 13-17. https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2473
Nguyễn Phú Lộc (2010). Dạy học hiệu quả môn Giải tích trong trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Viết Dương, Nguyễn Thị Nga, Nguyễn Ngọc Giang, Phạm Huyền Trang (2024). Dạy học khám phá một số yếu tố thống kê minh họa bởi bài toán chỉ số cơ thể (BMI) với sự trợ giúp của phần mềm Excel cho học sinh lớp 7. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(09), 79-88.
Power, R. (2023). Integration of Instructional Design and Technology: Volume 3. Power Learning Solutions.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









