Vận dụng kĩ thuật Storytelling trong dạy học môn Toán: Trường hợp dạy học “Định lí Pythagore” ở lớp 8

Các tác giả

  • Huỳnh Bảo Ni Học viên Cao học K22.1, Trường Đại học Sài Gòn/Trường THCS Nguyễn Hữu Thọ, Quận 7, Thành phố Hồ Chí Minh
  • Phạm Sỹ Nam Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Ngọc Hoàng An Trường Cao đẳng Đà Lạt

Tóm tắt

The 2018 general education program for Mathematics is designed to form and develop the qualities and competences of learners. To achieve this orientation, teachers need to apply new teaching methods and techniques, in which Storytelling has many advantages and meets the requirements of current educational innovation. The Pythagorean Theorem is a content with many applications in real life, so teaching this theorem has many opportunities to apply Storytelling techniques. This study is based on the views on Storytelling techniques to design a process of applying Storytelling techniques in teaching Mathematics and illustrate the application of Storytelling techniques in teaching the Pythagorean Theorem in grade 8. Storytelling techniques not only make learning Mathematics more interesting and attractive, but also bring many other benefits in terms of thinking, skills and active participation of students.

Tài liệu tham khảo

Albool, R. M. (2012). The Effect of Utilizing Storytelling Strategy in Teaching Mathematics on Grade Four Students’ Achievement and Motivation towards Learning Mathematics. Birzeit University, Education College (Palestine).

Bo-Euk, S. (2013). A literature research on storytelling in mathematics education. Mathematical Education, 52(1) 65-82.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đỗ Đức Thái (tổng chủ biên), Nguyễn Sơn Hà, Phạm Sỹ Nam, Vũ Đình Phượng, Nguyễn Thị Kim Sơn, Trần Quang Vinh (2020). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Gallagher, K. M. (2011). In Search of a Theoretical Basis for Storytelling in Education Research: Story as Method. International Journal of Research & Method in Education, 34(1), 49-61.

Lê Đức Long, Nguyễn Thị Tuyết, Trần Nguyễn Thanh Ngân (2021). Kể chuyện bằng hình ảnh và ứng dụng trong dạy học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

McLellan, H. (2006). Corporate storytelling perspectives. Journal for Quality and Participation, 29(3), 4-8. Nguyễn Quang Hùng, Hứa Mỹ Linh (2022). Kết hợp xây dựng câu chuyện và trò chơi toán học trong dạy học môn Toán lớp 3, 4. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Đồng Tháp, 11(4), 41-50. Phạm Sỹ Nam, Lê Kim Phúc (2023). Vận dụng kĩ thuật Storytelling vào dạy học nội dung “Tọa độ của một điểm trong mặt phẳng” (Toán 10). Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 4), 28-32.

Zazkis, R., & Liljedahl, P. (2009). Teaching Mathematics as Storytelling. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087907358

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Huỳnh, B. N., Phạm, S. N., & Nguyễn, N. H. A. (2024). Vận dụng kĩ thuật Storytelling trong dạy học môn Toán: Trường hợp dạy học “Định lí Pythagore” ở lớp 8. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 50–54. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2546

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả