Thực nghiệm các biện pháp phát triển năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông cho sinh viên ngành Sư phạm Địa lí, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Hà Văn Thắng Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Professional competence-based teaching is an important approach to teacher training in the current context. In particular, the application of information and communication technology is vital due to the role of information and communication technology in creating a "revolution" in teaching and learning and improving education quantity. This study shows that: after applying a number of measures to develop the capacity to apply information and communication technology in teaching geography for students at the Faculty of Geography, Ho Chi Minh City University of Education, the students made significant progress in the capacity to exploit information and communication technology, including softwares to create learning materials, exploiting the Internet for teaching and combining information and communication technology with specific Geography teaching methods. The students achieved and passed the threshold of the near-developmental zone to progress to the level of “mastery”, which was reflected in the ability to integrate information and communication technology products to design effective geography lesson plans. The measures applied in practice are necessary and effective for this capacity development process.

Tài liệu tham khảo

Adam, A. M. (2020). Sample Size Determination in Survey Research. Journal of Scientific Research and Reports, June, 90-97. https://doi.org/10.9734/jsrr/2020/v26i530263

Anderson, J. (2010). ICT transforming education: A regional guide. Bangkok, TA: UNESCO.

Bùi Minh Đức (2017). Phát triển năng lực nghề cho sinh viên các trường đại học sư phạm. NXB Giáo dục Việt Nam.

Chính phủ (2005). Nghị quyết số 14/2005/NQ-CP ngày 02/11/2005 về đổi mới cơ bản và toàn diện giáo dục đại học Việt Nam giai đoạn 2006-2020.

Dreyfus, S. E. (2004). The five-stage model of adult skill acquisition. Bulletin of Science, Technology and Society, 24(3), 177-181. https://doi.org/10.1177/0270467604264992

Hà Văn Thắng (2022). Phát triển năng lực giáo dục địa lí cho sinh viên ngành Sư phạm Địa lí. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Nguyễn Viết Thịnh, Hà Văn Thắng (2019). Identifying Professional Competencies for Geography Teacher in Response to Vietnamese New General Education Curriculum. In The 1st Internatonal Conference on Innovation in Learning Instruction and Teacher Education ILITE1, 244-252.

Thái Hoài Minh (2018). Phát triển năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học cho sinh viên sư phạm hóa học của các trường đại học. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm

Hà Nội.

Trần Thị Hà Giang (2018). Ứng dụng Công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học địa lí cho sinh viên ngành Giáo dục Tiểu học theo định hướng phát triển năng lực. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

22.12.2022

Cách trích dẫn

Hà , V. T. (2022). Thực nghiệm các biện pháp phát triển năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông cho sinh viên ngành Sư phạm Địa lí, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 22(17), 45–51. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/520

Số

Chuyên mục

Các bài báo