Tích hợp giáo dục tài chính trong dạy học chủ đề “Số thập phân” (Toán 6)

Các tác giả

  • Hoa Ánh Tường Trường Đại học Sài Gòn
  • Phạm Sỹ Nam Trường Đại học Sài Gòn
  • Nguyễn Thị Bích Ngọc Học viên cao học K 20.2 - Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

The 2018 Mathematics General Education Program integrates Financial Education as an integrated and applied content of mathematical knowledge and as a content of practical and experiential activities. Financial education in schools helps create a generation of students with financial literacy who can effectively apply the knowledge in practice to benefit themselves, their families, and contribute to national socio-economic sustainability. This study clarifies the potentials of financial education in teaching the topic "Decimals" (Math 6), thereby designing a teaching situation for this topic through integrating financial education. In the given experimental situation, some students initially could not determine how to calculate the bill, but with the support of the teacher, students were able to use their mathematical knowledge to solve problems. The experimental results show that practical problems such as calculating the amount of electricity and water bills help students realize the meaning of knowledge about decimals, the meaning of rounding numbers, etc. in real life.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Child and Youth Finance International (CYFI) (2016). Training Course on: Fostering National Financial Education Strategies. Podgorica: CYFI and GIZ .

Lee, N. (2010). Financial literacy and financial literacy education. Department of Lifelong and Comparative Education Faculty of Policy and Society Institute of Education the University of London.

Nguyễn Thị Nga, Phạm Trọng Mạnh (2023). Dạy học hàm số bậc nhất tích hợp giáo dục tài chính thông qua sử dụng phần mềm Microsoft Excel. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 19(1), 35-39.

OECD (2013). Financial education for youth and in schools: OECD/INFE Policy Guidance. Challenges and Case.

OECD (2015). National Strategies for Financial Education.

Polya, G. (1997). Sáng tạo toán học. NXB Giáo dục.

Phạm Sỹ Nam (2020). Giáo dục tài chính thông qua dạy học hàm số trong nhà trường phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 480, 21-24.

Trịnh Thị Phan Lan (2018). Giáo dục tài chính cho trẻ em hướng tới phổ cập tài chính quốc gia. Tạp chí Khoa học & Đào tạo Ngân hàng, 191, 11-17.

Tải xuống

Đã Xuất bản

04.07.2023

Cách trích dẫn

Hoa , Ánh T., Phạm , S. N., & Nguyễn , T. B. N. (2023). Tích hợp giáo dục tài chính trong dạy học chủ đề “Số thập phân” (Toán 6). Tạp Chí Giáo dục, 23(13), 7–11. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/806

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>