Dạy học giải toán cho học sinh trung học cơ sở: Các bước dạy học nhằm huy động kinh nghiệm của học sinh

Các tác giả

  • Phan Thị Tình Trường Đại học Hùng Vương, tỉnh Phú Thọ

Tóm tắt

Students’ experiences play an important role in the learning process. Students’ experiences in Math include both subject knowledge and skills as well as outside the subject. This article presents a process of teaching Mathematics in the direction of enhancing students' experiences in the learning process. This process is described through an example of teaching solving math exercises related to graphs and some concepts and contents of the knowledge of Physics in secondary school.

Tài liệu tham khảo

Bùi Văn Nghị (2014). Giáo trình phương pháp dạy học những nội dung cụ thể môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Dao Tam, Pham Nguyen Hong Ngu (2017). Designing situations in teaching mathematics based on RME’s core principles. Vietnam Journal of Education, 1, 32-36.

Freudenthal, H. (1968). Why to teach mathematics so as to be useful. Educational Studies in Mathematics, 1, 3-8. https://doi.org/10.1007/BF00426224.

Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an Educational Task. In D. Reidel Publishing company. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2903-2.

Le Tuan Anh (2006). Applying Realistic Mathematics Education in Vietnam: Teaching middle school geometry. Dotoral Thesis, Institutional Repository of the University of Postdam.

Nguyễn Bá Kim (2015). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyen Tien Trung (2018). Some suggestions on the application of the Realistic Mathematics Education and the Didactical Situations in Mathematics teaching in Viet Nam. HNUE Journal of Science - Educational Sciences, 63(9), 24-33.

Nguyễn Tiến Trung, Phan Thị Tình (2020). Giáo dục toán thực (Realistic Mathematics Education): một số nghiên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển chương trình giáo dục toán học ở Việt Nam. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 65(4), 130-145, DOI: 10.18173/2354-1075.2019-0064

Nguyễn Tiến Trung, Phạm Anh Giang, Phan Thị Tình (2020). Nhiệm vụ thực tiễn trong dạy học môn Toán: Trường hợp dạy học thống kê góp phần giáo dục kinh tế cho học sinh trung học phổ thông. VNU Journal of Science: Education Research, 36(2), 27-39, DOI: https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4412.

Pham Xuan Chung, Pham Thi Hai Chau (2018). Teaching mathematics at primary schools from the perspectives of Freudenthal’s theory of realistics mathematics education. Vietnam Journal of Education, 2, 45-49

Trần Cường, Nguyễn Thuỳ Duyên (2018). Tìm hiểu lí thuyết giáo dục toán học gắn với thực tiễn và vận dụng xây dựng bài tập thực tiễn trong dạy học môn Toán. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 2 tháng 5, 165-169.

Trần Vui (2014). Giải quyết vấn đề thực tế trong dạy học Toán. NXB Đại học Huế.

Đã Xuất bản

05.06.2021

Cách trích dẫn

Phan , T. T. (2021). Dạy học giải toán cho học sinh trung học cơ sở: Các bước dạy học nhằm huy động kinh nghiệm của học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 503(1), 14–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/141

Số

Chuyên mục

Các bài báo