Xây dựng tài liệu hướng dẫn học sinh tiểu học rèn luyện kĩ năng tự đánh giá kết quả học tập
Tóm tắt
Self-assessment in learning is one of the important learning skills of learners in general and primary school students in particular. In order to be able to effectively self-assess, self-adjust and self-study, students need to practice systematic self-assessment skills. On the basis of theoretical and practical research on learning result self-assessment skills and practicing self-assessment skills of primary school students, the article mentions the process of building materials to guide primary school students to practice self-assessment skills. The practice of self-assessment skills for primary school students is an urgent requirement to contribute to the implementation of the requirements of general education reform. Building and using instructional materials is one of the effective measures to practice self-assessment skills for primary school students.
Tài liệu tham khảo
Andrade, H. & Du, Y. (2007). Student responses to criteria-referenced self-Assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 32(2), 159-181.
Andrade, H., & Valtcheva, A. (2009). Promoting learning and achievement through self-assessment. Theory into practice, 48(1), 12-19.
Boud, D., Lawson, R. & Thompson, D. (2013). Does Student Engagement in Self-Assessment Calibrate Their Judgement Over Time?. Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(3), 941-956.
Bùi Thị Hạnh Lâm (2010). Rèn luyện kĩ năng tự đánh giá kết quả học tập môn Toán của học sinh trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học giáo dục Việt Nam.
Hoàng Thị Tuyết (2006, chủ biên). Đánh giá kết quả học tập ở tiểu học. NXB Giáo dục.
Hoàng Thị Tuyết (chủ biên), Nguyễn Thị Thu Trang (2016). Cẩm nang tạo nhận xét hiệu quả trong đánh giá học sinh tiểu học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê Lợi, Đinh Quang Báo (2015). Quy trình rèn luyện kĩ năng tự đánh giá trong dạy học phần Sinh học cơ thể, trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số 357, tr 39-41; 35.
Nguyễn Công Khanh (2014, chủ biên). Kiểm tra, đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Bích Hạnh, Trần Thị Thu Mai (2009). Tâm lí học tiểu học và tâm lí học sư phạm tiểu học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Dung (2016). Cấu trúc năng lực đánh giá, tự đánh giá và đánh giá đồng đẳng ở học sinh trong dạy học ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, số 394, tr 31-33.
Petty, G. (2003). Dạy học ngày nay. NXB Stanley Thomes, Anh Quốc.
Rolheiser, C., & Ross, J. A. (2001). Student Self-Evaluation: What Research Says and What Practice Shows. In R. D. Small, & A. Thomas (Eds.), Plain Talk about Kids (pp. 43-57). Covington, LA: Center for Development and Learning.
Seifert, T., & Feliks, O. (2019). Online self-assessment and peer-assessment as a tool to enhance student-teachers’ assessment skills. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(2), 169-185.
Sharma, R., Jain, A., Gupta, N., Garg, S., Batta, M., & Dhir, S. K. (2016). Impact of self-assessment by students on their learning. International Journal of Applied and Basic Medical Research, 6(3), 226.
Trần Thị Hương Giang (2013). Tổng quan kinh nghiệm về phát triển khả năng tự đánh giá cho học sinh cuối cấp tiểu học ở một số nước trên thế giới. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Trương Thị Khánh Hà (2013). Giáo trình Tâm lí học phát triển. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .