Dạy học chủ đề “Vật sống” (Khoa học tự nhiên 7) theo mô hình dạy học trải nghiệm
Tóm tắt
Experiential education is a hands-on form of learning that commences with a concrete experience. After resolving a problem, learners reflect on the process and can apply lessons more broadly to their lives. Through this concrete experience, students develop competencies and qualities, simultaneously consolidating acquired knowledge and skills on a scientific basis. This article introduces experiential education models based on some renowned learning theories. After examining these models, the authors recommend a process for organizing experiential teaching centered around the topic of “Living Things” (Natural Science 7), with specific illustration in “Cellular Respiration.” The outcomes of this study aid secondary teachers in enhancing their teaching effectiveness in Natural Science within the context of current educational innovation.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98.
Cao Cu Giac, Tran Thi Gai, Phan Thi Thanh Hoi (2017). Organizing the Experiential Learning Activities in Teaching Science for General Education in Vietnam. World Journal of Chemical Education, 5(5), 180-184. https://doi.org/10.12691/wjce-5-5-7
Douglas, A., & Miller, B. (2006, January). Experiential learning: Empowering students in an interactive online hospitality simulation environment. In 11th annual hospitality and tourism graduate student education and research conference.
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Nguyễn Đắc Thanh, Phạm Đình Văn (2019). Dạy học phần “vật sống” môn khoa học tự nhiên lớp 6 theo phương thức trải nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 458, 56-62.
Nguyễn Đức Huân (2022). Tổ chức hoạt động trải nghiệm chủ đề “Năng lượng và cuộc sống” (môn Khoa học tự nhiên lớp 6) theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 22(17), 25-30.
Phạm Đình Văn, Hà Văn Dũng, Lê Minh Hoàng (2021). Thiết kế hoạt động trải nghiệm bằng phương thức tham quan nhằm phát triển năng lực khoa học tự nhiên cho học sinh trong dạy học Khoa học tự nhiên lớp 8. Tạp chí Giáo dục, 516, 31-36.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .